Flest betalningsanmärkningar, 16,3 procent, har företag inom hotell- och restaurangbranschen. Följt av detaljhandeln där 11,2 procent av företagen har fått anmärkningar efter att ha betalat räkningar för sent. Det visar Dagens Industris sammanställning av statistik från Upplysningscentralen, UC.
12,5 procent av storbolagen, med omsättning på mer än 500 miljoner kronor, har betalningsanmärkningar. Det är ingen slump, anser UC:s marknadschef Roland Sigbladh.
— De stora bolagen utnyttjar sin makt och betalar sent. Har de väldigt många fakturor och betalar sent surnar en del leverantörer till och då går det vidare till kronofogden, säger han till DI.
Hård konkurrens om jobben tror han är en av förklaringarna till den höga andelen betalningsanmärkningar i de tre branscher som toppar statistiken.
— Det finns inslag av en del svartjobb också och då blir det svårt för de andra i branschen att konkurrera med de bolagen, säger Roland Sigbladh.