Sprids bilder på sociala medier kan värdet på byggnader öka enormt. Byggvaruhus har t.ex. börjat erbjuda sina kunder produkter som gör hemmet ”Instagramvänligt”.
Säkert undrar många vad byggnader har med digitalisering att göra? Inte för att vi är experter på byggnader men vi ser att byggnader, som lyckas i den digitala världen, har vissa egenskaper som vi vill lyfta fram.
Klassiska utryck som ”syns du, så finns du”, gäller även idag byggnader, boende och påverkar priser och värdet för de boende. Det innebär att digitaliseringen av vårt samhälle genererar nya beteenden. När vi var små knäppte man lite foton då och då, men idag är allt och varje situation, som är värd att dela upplyst av blixtar och spridd för hela världen att värdera.
Ettor och nollor blir snabbt till guld
De som lyckas bygga bostäder som blir omskrivna får också något som människor vill berätta om och sprida vidare till vänner och bekanta. Effekten blir t.ex. att hus som Turning Torso i Malmö hamnar på den digitala/mentala kartan och snabbt blir kända. Inte bara i Malmö utan i hela världen (läs den digitala världen). Idag är det i den digitala världen som vi målar våra världskartor och i den världen är det avgörande att synas och sticka ut. Utan skruv på huset skulle Turning torso inte bli lika omskrivet på sociala medier och få huvuden att vända sig om längs Malmös gator.
Visst har de flesta i branschen satsat på sociala medier, men om man inte har ett intresse av vad de sociala medierna levererar i byggnader och upplevelser händer det inget. Det behövs ett WOW!
Ett exempel är Fredells byggvaruhus som skrev i en annons ”Allt som gör hemmet Instagramvänligt”. Enkelt och rakt på sak. De förstår att den digitala vågen även gäller försäljning av deras produkter.
Vart ligger Eiffeltornet?
En av världens mest ikoniska byggnader ligger i Paris. När Gustave Eiffel konstruerade denna ikon visste han inte vad Instagram var, men han och arkitekten Stephen Sauvestre vågade göra något unikt (en snackis) inför Världsutställningen 1889, som anordnades för att fira hundraårsjubileet av Franska Revolutionen. Man kan lugnt säga att de lyckades, med sju miljoner besökare per år blir det många bilder.
Snart behöver vi inte hashtags på bilderna av Eiffeltornet för bilderna kommer kunna känna igen byggnader och hitta sitt ursprung och länka till dem (bildigenkänning utan app-koma). Därför blir byggnader som Globen ännu viktigare i framtiden. Det gäller även rörlig bild som kommer bli klickbara. Idag finns redan teknik i mobiler som känner igen både ansikten och fingeravtryck så byggnader blir ett naturligt steg om de har modet att våga sticka ut (och ha personlighet).
Osynlig digitalt?
Alla vägar bär till Rom sägs det, men att bygga utan koppling till sociala medier idag är lite som att bygga ett hus ute i skogen utan vägar dit. Det kan låta lite dramatiskt, men dagens digitala infrastruktur är mycket avgörande. Den byggnad som sticker ut av olika anledningar får uppmärksamhet digitalt och behöver inte marknadsföras extra för att få uppmärksamhet. Det skapas en ”hype”.
Gräv guld när ni bygger Instagramvänligt
De som förstår kopplingen mellan den digitala och fysiska verkligheten kan gräva guld ur flödena i sociala medier.
Att göra något annorlunda behöver ej vara dyrt, men det behöver vara kreativt och sticka ut. Vi vet att byggbranschen gör mycket inom detta området och vi vill gärna lyfta fram goda exempel. Hör av er om ni har exempel, som ni vill lyfta fram.
Ann-Marie Rosendahl, rådgivare inom framtiden
[email protected]
Stefan Engeseth, författare och föreläsare