Nyheter

Byggcheferna utmanar it-hajarna

Byggcheferna vässade fenorna på ett seminarium i Stockholm. Foto: Susanne Bengtsson

Genom att höja statusen på it-frågor internt, anställa ”hungriga” personer utanför branschen och våga misslyckas kan byggbolagen utvecklas till it-hajar.

Det menar författaren Stefan Engeseth, som föreläst i ämnet digitalisering för Byggchefernas medlemmar.

Hur ska byggbranschen öka sin kompetens och sin självkänsla när det gäller it-frågor? Och hur ska branschen stå emot en attack från it-företagen?

För att djupdyka i ämnet bjöd Byggcheferna in Stefan Engeseth – konsult, föreläsare och författare till boken Sharkonomics – till sina lokala årsmöten för att berätta om hur byggbranschen påverkas av den digitala transformationen. Till seminariet i Stockholm samlades många hungriga byggchefer från bland annat NCC, Skanska, Peab och andra, men också från andra branscher som måleri- och låsbranschen.

​– It är ett ämne som lockar och som ligger i tiden. Det är roligt, samtidigt som många är lite oroliga. Vad händer om man inte hänger med? säger Jeanet Corvinius, ordförande i Byggcheferna avdelning öst och arbetschef på Peab.

Stefan Engeseth gör liknelser med hajars attack- och försvarsstrategier när han pratar om hur byggbranschen ska möta digitaliseringen, med allt från BIM till 3D-skrivare och robotar.

– Byggbranschen måste möta digitaliseringen för att inte bli hajmat. Det finns stora hajar där ute som har börjat nafsa på byggbranschen och upptäckt hur många miljarder som den omsätter.

Enligt honom är byggbranschen under attack från främst it-företagen, som ser enorma affärsmöjligheter.

– Att bygga ett hus har hög status i byggbranschen. Drift och förvaltning av byggnader har inte samma status, även om den affären ekonomiskt sett kan vara värd mycket mer än själva byggprocessen. It-branschen har förstått detta. Byggbranschen förändrar sig inte gärna frivilligt. Konservatism är ett sätt att spara energi, men den utvecklar inga överlevnadsstrategier, säger Stefan Engeseth.

Under seminariet framkom synpunkter som att it-frågor har låg status i byggföretagen, att det är en kostnadsfråga och att många inte riktigt är insatta i vad digitalisering och alla dess termer betyder.

Stefan Engeseth menar att det inte behöver vara svårt att komma igång. Men viktigast är att göra det fort.

– När hajen har kommit så nära att man ser den är det för sent. Då är man hajmat.

Man behöver inte heller göra allt på en gång.

– En vanlig fråga är i vilken ände man ska börja. Man behöver inte ha alla bitar på plats samtidigt, men däremot är det viktigt att bitarna är kompatibla med varandra, precis som när man bygger lego. Det är heller inte farligt att misslyckas. Ta provtuggor och se vad som händer.

Om byggbolagen bara vågar ta för sig så har de ett stort försprång gentemot it-företagen.

– Byggbolagen kan göra bättre it-lösningar än it-företagen eftersom de har byggkompetensen. Men idag bygger byggarna en guldgruva åt andra. I framtiden, när byggbolagen lär sig att förädla it-affärerna, kommer de att starta egna it-bolag som driver digitaliseringen. Byggföretagen behöver ha en tydlig strategi hur de ska tjäna pengar på it, säger Stefan Engeseth.

Han tror också att ett samarbete mellan svenska bygg- och it-företag, som båda är i världsklass, skulle leda till en ökad export.

 
10 tips hur byggbranschen kan digitaliseras fortare 

·         Vad finns i vattnet? Analysera omvärlden.

·         Ta små provtuggor och känn efter vad som smakar bäst.

·         Öka er digital kompetens.

·         Anställ personer som är utanför er bransch.

·         Skapa en företagskultur som är nyfiken på förändring.

·         Förneka inte risk, ingen är osårbar.

·         Var alltid hungrig, men aldrig för mätt!

·         Attityd är viktigare än teknik.

·         Omfamna framtiden, bit tag i de

·         Våga misslyckas!

Källa: Sharkonomics.com