Regeringen har tillkännagett flera satsningar på infrastruktur den senaste tiden. På Banverket och Vägverket gläds man över pengarna.
Vägverket kommer att investera 7,65 miljarder kronor på nya vägar under 2009. Men kontrakt värda cirka 17,4 miljarder kommer att handlas upp under året.
— Det är väldigt mycket som kommer att upphandlas under 2009, säger Hans Kvarnlöf, verksamhetscontroller på Vägverket.
Det största enskilda kontraktet är totalentreprenaden för sträckan mellan Mjölby och Motala, som är värt cirka 1,7 miljarder kronor.
— Om man tittar på alla våra vägmil kan man inte säga ”wow, vad mycket som händer på våra vägar.” Men vi bygger bort några spektakulära flaskhalsar och får till stånd några efterlängtade projekt, säger Hans Kvarnlöf.
Även Banverket räknar med en upphandlingstopp under 2009. Totalt väntas investeringsdivisionen (som mestadels sysslar med nya järnvägsbyggen) ha upphandlingar för cirka 6,2 miljarder under 2009.
Banverkets enskilt största kontrakt är en entreprenad inom Citybanan, anslutningen till Stockholm Södra, som kommer att kosta runt 500 miljoner kronor. Projekt Citybanan har flera kontrakt på gång under året, totalt handlar de om cirka 1,5 miljarder kronor.
Enligt Helené From, leverantörmarknadschef på Banverket, blir den stora utmaningen att skapa en framförhållning för entreprenörerna för de arbeten som ska göras. De tider som Banverket har tillgång till järnvägsspåren är begränsad i avtal med trafikoperatörerna cirka två år i förväg.
— Vi är jätteglada för pengarna vi får, men vi vill också använda dem på ett effektivt sätt så att vi får så mycket järnväg som möjligt för pengarna, säger Helené From, leverantörsmarknadschef på Banverket.
Hennes bild är att konkurrensen på anläggningsmarknaden har hårdnat den senare tiden, framför allt vad gäller de större projekten, till exempel Citybanan.
— Det har lett till en bättre prisbild. Men när det gäller mellanstora eller mindre projekt skulle vi önska betydligt bättre konkurrens.
Fotnot: Siffrorna för upphandlingsvolymen avser endast entreprenader, inte tjänsteupphandlingar.
Ökad omsättning hos Banverket
2007hade Banverkets investeringsdivision en omsättning för sina projekt (mestadels nya järnvägsbyggen) på 8,21 miljarder kronor.
2008 låg omsättningen på 7,65 miljarder kronor.
För 2009har Banverket en omsättningsprognos på 9,62 miljarder kronor.
För 2010har Banverket en omsättningsprognos på 8,18 miljarder kronor.
…