Det började för sex år sedan med en process där alla i företaget deltog. Genom grupparbeten tog de fram värderingar som man gemensamt ville stå för och jobba efter — Diparts kärnvärden.
Kärnvärdena handlar bland annat om vad det innebär att vara ”byggproffs ”. Men det skrevs också in att ”Vi vill bry oss genom aktiva handlingar för de utsatta i samhället”.
— Innan vi tog fram vår värdegrund hade vi skänkt pengar. Men det ger ingen delaktighet. Och vi hade ju kommit överens om att vi ska göra något aktivt, då ville vi leva upp till det, säger Jens Hoffmann.
Dipart har nu hittat sitt sätt att göra en insats som verkligen gör skillnad för dem de hjälper. De har hittills samlat in 5 000 par glasögon som tvättats och delats ut. Utdelningen sker i samarbete med optiker inom Vision.nu som gör synundersökningar ute på härbärgen.
— Det finns tusentals människor här i Stockholm som behöver glasögon men inte har råd eller möjlighet att skaffa det. Processen med att skaffa ett par glasögon är för lång och krävande för många som lever ett liv som går ut på att se till att få det drägligt för stunden.
— Vi är många som har bidragit i det här arbetet och blivit starkt berörda när man ser glada kunder som precis åter kunnat se, som spontant gett oss kramar eller på annat sätt visat sin uppskattning, säger Jens Hoffmann.