Kinesiska BYD ETP3 är en uppstickare bland transportbilarna och lockar med lågt pris och avancerad batteriteknik. Trots att bilmärket BYD är relativt okänt i Sverige tillverkar företaget fler elbilar än Tesla.
Med ett kampanjpris från 199 900 kronor eller företagsleasing för 1 599 kronor i månaden sticker den lilla skåpbilen från BYD ut, och syftet med de låga priserna är ett försök för märket att slå sig in på den svenska marknaden.
BYD är en förkortning som står för ”Build Your Dreams” och har i likhet med många andra kinesiska biltillverkare en kort historia.
BYD startade 1995 och producerade då batterier till mobiltelefoner, men när företaget köpte det kinesiska företaget Tsinchuan Automobile 2002 sadlade man om och satsade på fordonsindustrin.
Under årens lopp har BYD lagt enorma belopp på forskning kring batteriteknik och har nu tagit fram de så kallade Blade-batterierna, som har många fördelar jämfört med vanliga batterier.
Batterierna klarar kylan bättre
Dels tar de inte så stor plats samtidigt som de är lätta, vilket gör att fordonen får en högre nyttolast och längre räckvidd. Själva konstruktionen av batterierna gör även att de är mer hållbara och säkra, och klarar enorma påfrestningar utan att få kortslutning eller börja brinna. Bland annat har man genomfört tester där tunga lastbilar kört över batterierna, som därefter monterats i en bil och fungerat som avsett.
I tester som bland annat NAF, Norges Automobil-Forbund, gjort har man noterat att BYD:s batteriteknik även verkar klara kyla något bättre än andra typer av batterier, vilket innebär att räckvidden inte blir påverkad så mycket under vinterhalvåret. NAF testar samtliga nya elbilar två gånger, en gång på sommaren och en gång på vintern. Det är vanligt att räckvidden kan skilja med upp till tio mil mellan de båda testerna, men i BYD:s fall rörde det sig om bara några enstaka mil.
Förarmiljö
Skåpbilen ETP3 har ett lastutrymme på 3,5 kubikmeter med skjutdörrar på båda sidor samt en topphängd bakdörr, vilket gör det enkelt att lasta i och ur skrymmande och tunga föremål. Det halkfria aluminiumgolvet är väl försett med öglor för säkring av last.
Förarmiljön är traditionell med många knappar och vred, vilket är en fördel i ett utpräglat arbetsfordon eftersom dessa är enklare att hantera med handskar än en pekskärm.
Så långt verkar allt bra, men så kommer vi till det här med räckvidden.
BYD:s räckvidd
Batteriet är nämligen bara på 44,9 kWh och det ger en räckvidd på 23,3 mil enligt WLTP-normen, vilket är riktigt dåligt för en ny elbil. Även om mindre arbetsfordon som denna inte rullar speciellt långa sträckor, innebär det ändå en begränsning för föraren som måste planera längre körsträckor efter när och var det går att ladda.
BYD anger att det ska ta cirka 30 minuter att snabbladda med 50 kW från 20 till 100 procent med 50kW, och 5,5 timmar med vanlig laddbox på 6,6 kW. Även detta är betydligt sämre än konkurrenterna.
ETP3 är därför inget bra val för den som behöver köra längre sträckor och behöver ladda kunna snabbt, utan den är ett arbetsfordon som passar bäst i stadstrafik.
Peter Fredriksson
BYD ETP3
- Pris: Från 199 900 kronor (kampanj)
- Batteri kWh: 44,9
- Dimensioner (L/B/H) mm: 4460/1720/1875
- Tjänstevikt kg: 1640
- Lastkapacitet kg: 780
- Räckvidd WLTP km: 233
- Lågt pris
- Innovativ batteriteknik
- Kort räckvidd
- Långsam laddning