Problemen med Karlgårdsbron, Skellefteås nya bro, fortsätter.
Kostnaderna skenar och den ser ut att bli mer än dubbelt så dyr mot budgeten.
Det var i går som Samhällsbyggnadsnämnden fick information om det pågående arbetet med att färdigställa Karlgårdsbron.
Den nya budgeten bedöms till 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket. Den tidigare investeringsbudgeten låg på 300 miljoner kronor.
– Huvudskälet till att vi står här i dag är att den tidigare entreprenören Kauno Tiltai i Sverige AB inte klarade av sitt uppdrag, säger Sara Keisu Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Konsekvenserna ska utredas ytterligare innan ärendet tas upp för beslut.
Vill se fler utredningar
Yrkandena, som lades fram i nämnden, handlar bland annat om fördjupade utredningar kring den nya trafiksituationen i Skellefteå, konsekvenser om projektet avbryts, hur projektorganisationen arbetar för att minska kostnaderna samt hur färdigställandet kan finansieras.
– Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att ta vid en redan påbörjad projektering och byggande. Dessutom påverkas vi av de kraftiga prisökningarna som har skett inom bygg- och anläggningsbranschen de senaste åren på grund av pandemin och kriget i Ukraina, så det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än när den ursprungliga budgeten beslutades, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef, Skellefteå kommun.
Projektorganisationen ska nu arbeta vidare med underlaget utifrån nämndens yrkanden.
Projekten har föregåtts av flera problem, bland annat byte av entreprenör . Förra året tog Skanska över bygget.
Bakgrund Karlgårdsbron:
- 2020 godkände kommunfullmäktige finansiering och mark- och miljödomstolen tillstånd.
- 2021 tilldelades Kauno Tiltai i Sverige AB som totalentreprenör. Deadline för slutbesiktning 31 augusti 2023.
- 2022 stoppades arbetet på grund av brister i arbetsmiljön.
- 2023 Kauno Tiltai i Sverige AB beviljas en tidsförlängning på tio månader till 30 juni 2024.
- 2024 avbröt Kauno Tiltai i Sverige AB arbetet med Karlgårdsbron efter att Skellefteå kommun valt att inte tillmötesgå deras krav.
- 2024 meddelade Kauno Tiltai i Sverige AB att de häver avtalet med Skellefteå kommun. Skellefteå kommun är fortsatt av den bestämda uppfattningen att entreprenörens krav saknar grund och därför har parterna inte kunnat hitta en lösning för att fortsätta projektet.
- 2024 tilldelades Tyréns Sverige AB uppdraget att färdigställa projekteringen.
- 2024 tilldelades Skanska Sverige AB som utförandeentreprenör för att färdigställa Karlgårdsbron.