Nyheter

Bli bättre ledare <br></br> – och spara miljoner

På FO Peterson går just nu fem chefer en ledarskapsutbildning. Satsningen inleddes mitt under högkonjunkturen — och har redan gett konkret utdelning: <br></br> — Vi hoppade av en hundramiljonersaffär på grund av den, säger vd Sven Steen.

Sven Steen, vd och koncernchef på FO Peterson, gick själv utbildningen förra året.
— I mångt och mycket har den gjort mig till en bättre ledare, säger han.

På en kurs fick deltagarna lära sig att i en förhandlingssituation alltid ställa frågan ”Är det något i affären som jag inte vet men borde veta?”
— Då ser du direkt om det finns något personen vill dölja. Vi hoppade av en hundramiljonersaffär bara på den frågan. Och senare fick vi reda på att det var rätt beslut. Motparten i den förhandlingen finns inte längre, berättar Sven Steen.

Ledarskapsutbildningen ges av Crestcom och kostar cirka 38 000 kronor per person. Hela ledningsgruppen på FO Peterson gick den förra året, nu går en grupp om två platschefer och tre avdelningschefer.
— Nästa år kommer vi nog att skicka fler av de yngre, säger Sven Steen.

Hans förhoppning är att utbildningen ska leda till att cheferna lär känna sig själva bättre och blir bättre ledare.
— Jag tror vi får mer affärsmässighet i företaget och en ännu mer trogen stam av anställda.

Sven Steen menar att kompetensutveckling av personalen är en fråga om planering.
— Man skyller alltid på att man inte har tid i branschen. Men nu är det lågkonjunktur, nu finns inga ursäkter. Och egentligen är det en fråga om prioritering. Om man har en riktig planering kan man planera in utbildning, säger han.

Satsningen beslutades 2007, under högkonjunkturen.
— Vi hade pratat så mycket om att utveckla platschefernas roll och att ge dem stöttning. Vi vill få dem att trivas i sin roll, säger Sven Steen.

Fastighetschefen Ulf Jägheden deltar i ledarskapsutbildningen i år.
— Det känns väldigt bra. Jag har precis börjat, men upplever stor inspiration redan, säger Ulf Jägheden.

Gruppen träffas i Crestcoms lokaler en eftermiddag i månaden. Ett par dagar efter varje kurstillfälle samlas de i FO Petersons lokaler för att ha en uppföljning.

— Kursen handlar om hur man kan rationalisera och förbättra sitt arbete som ledare. Det är högt tempo, nästan lite showinriktat, och jag tror man kan få ut väldigt mycket av det, säger Ulf Jägheden.

Utbildningen handlar bland annat om hur man motiverar och engagerar sin personal, hur man delegerar och kommunicerar på ett positivt sätt, hur man hanterar stress och hur man utvecklar ett arbetslag.

Ett konkret tips från kursen är att ge sig själv ostörd tid.
— Man kan stänga dörren om sig och stänga av mobilen för att jobba med något effektivt i en timme, i stället för tre timmar om man blir avbruten hela tiden. Det är jättesmå, enkla grejer som egentligen handlar om sunt förnuft, men man behöver någon som påminner en om det, säger Ulf Jägheden.

Fakta / Crestcomkursen

Var femte år gör Crestcom en världsomspännande enkät med vd:ar för olika företag för att ställa frågan vilka tio färdigheter de vill att deras chefer tränar på.

— Då får vi en lång önskelista på olika färdigheter. Det brukar handla om att motivera medarbetare, hur man blir en bra mentor, hur man delegerar effektivt och hur man rekryterar. Den senaste gången tillkom stresshantering och kundbemötande. Utifrån svaren görs sen innehållet i kursen om helt var femte år, berättar Hans O Jacobson, seminarieledare på Crestcom.

Tanken med kursen är att innehållet ska vara tillämpbart, med många praktiska övningar.
— Cheferna ska gå i aktion i vardagen, det är det enda som räknas, säger Hans O Jacobson.