Redan i januari 2018 gick Swedavia ut med beskedet att byggandet av Pir G vid terminal 5 skulle flyttas fram två år.
Nu stoppas utbyggnaden efter ett ultimatum från regeringen.
– Vi prioriterar projekt som ökar flexibilitet och effektivitet på flygplatsen istället för projekt som ökar kapacitet eftersom vi inte ser behov av det i nuläget med tanke på den rådande marknadssituationen och marknadsutsikterna, säger Swedavis presschef Robert Pletzin.
Flygtrafiken på Swedavias flygplatser minskade redan under 2019 men har till följd av de omfattande reserestriktionerna med anledning av utbrottet av det nya coronaviruset minskat till ett minimum. Regeringen föreslår därför ett kapitaltillskott om drygt tre miljarder kronor till Swedavia, samtidigt som man ställer skarpa miljö- och klimatkrav.
Finans- och bostadsminister Per Bolund (MP) meddelade i samband med en pressträff på måndagen att den planerade utbyggnaden av Arlanda flygplats stoppas. Det handlar om den nya piren och ett förbättrat bagagesystem.
– När vi tagit oss igenom pandemin kommer verkligheten för flygplansbranschen se väldigt annorlunda ut, säger Per Bolund.
I ett pressmeddelande skriver Swedavia att man redan i mars beslutade att, mot bakgrund av de nya marknadsförutsättningarna, pausa utbyggnaden: ”Två projekt på Stockholm Arlanda Airport som avsåg att tillföra ny kapacitet genom en ny pir och förbättrad bagagehantering pausades därför tillsvidare”.
– När det gäller flygmarknadens utveckling på lite längre sikt är osäkerheterna stora och vi analyserar nu hur ett nytt normalläge på marknaden kan komma att se ut. Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla både flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på längre sikt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.
Byggstart för den nya piren var initialt planerad att ske under andra kvartalet 2018. Men i januari 2018 meddelade byggherren Swedavia att projektets flyttats fram i två år eftersom de ville prioritera andra åtgärder. Nu stoppas alltså utbyggnaden, efter en överenskommelse mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna.
Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt säger till SVT Nyheter att partiet gav grönt ljus för SAS-miljarderna, med villkoret att utbyggnaden av Arlanda stoppades.
Enligt Swedavias presschef Robert Pletzin är tanken att projekten pausas och paketeras för att kunna återupptas igen när det finns ett behov.
– Vi prioriterar projekt som ökar flexibilitet och effektivitet på flygplatsen istället för projekt som ökar kapacitet eftersom vi inte ser behov av det i nuläget med tanke på den rådande marknadssituationen och marknadsutsikterna.