Byggfakta har listat de största infrastrukturprojektet som byggstartats under första halvåret i år.
Störst av alla är om- och nybyggnad av spårsystem vid Olskroken i Göteborg, en del av projekt Västlänken. Kostnaden beräknas till cirka 2,6 miljarder kronor. Byggherre är Trafikverket och Peab Anläggning AB är entreprenör.
Olskroken är en central knutpunkt i järnvägssystemet i Göteborg och Västsverige. Här möts fem banor och trafiken utgörs av såväl person- som godståg, vilket gör denna plats till en av landets mest intensiva knutpunkter för järnvägstrafik.
Entreprenaden innebär att nya spår byggs för att separera godstrafiken från persontrafiken. En ombyggnad i Olskroken, så att järnvägsspåren korsar varandra i olika nivåer, är nödvändig och kommer att höja kapaciteten och öka framkomlighet och driftsäkerhet för all tågtrafik till och från de anslutande banorna.
Olskroken planskildhet ingår i regeringens nationella plan för transportsystemet för åren 2014–2025.
Beräknad trafikstart är år 2025/2026.
Peab Anläggning AB är även entreprenör på det näst största projektet: nybyggnad av E20 mellan Bälinge och Vårgårda. Kostnaden beräknas till 880 miljoner kronor.Etappen är cirka 15 kilometer lång och byggs i ny sträckning.
Nuvarande E20 kommer till stora delar att utnyttjas som väg för lokal trafik, långsamgående fordon och oskyddade trafikanter.
Trafikteknisk standard blir 21,5 meter bred motorväg med mittremsa och vägräcke som åtskiljer körriktningarna. Planskilda korsningar ska byggas.
Totalt ska 13 broar ska byggas på den 15 kilometer långa sträckan.Vid Siene ska det byggas en faunabro. Det ska bli en 25 meter bred passage för vilt och för en mindre väg.
Som alla stora vägarbeten handlar det mycket om massförflyttning så i projektet ska cirka 900 000 kubikmeter berg sprängas bort och cirka 400 000 kubikmeter jord hanteras.
Enligt kontraktet ska etappen vara färdigställd till juni 2021.
Första halvårets tredje största infrastrukturprojekt är basunderhåll av Mittbanan-Ådalsbanan. Entreprenör är VR Track Sweden AB.
http://byggfakta.se/blogg/blogg.html
Projekt | Namn/läge | Kostnad | Byggherre | Entreprenör |
---|---|---|---|---|
Om- och nybyggnad av spårsystem Olskroken Göteborg | Olskroken Västlänken GÖTEBORG | 2,6 MdKr | Trafikverket | Peab Anläggning AB |
Nybyggnad av väg mellan Bälinge-Vårgårda | Bälinge-Vårgårda E 20 VÅRGÅRDA | 880 Mkr | Trafikverket | Peab Anläggning AB |
Basunderhåll av järnväg, Mittbanan-Ådalsbanan | Mittbanan-Ådalsbanan Basunderhåll ÅNGE | 0,7-1 MdKr | Trafikverket | VR Track Sweden AB |
Utbyggnad till dubbelspår mellan Hallsberg-Degerön | Delen genom Hallsberg Godsstråket genom Bergslagen Hallsberg | 700-1000 mkr | Trafikverket | Segermo Entreprenad AB/NRC Group |
Ombyggnad till fyrfältsväg delen Sätaröd-Vä | Sätaröd-Vä E 22 Sätaröd | 600 mkr | Trafikverket | Peab Anläggning AB |
Utbyggnad av allmänna anläggningar i Nacka | Södra Centrala Nacka Nacka | 500-600 Mkr | Nacka Kommun | Skanska Sverige AB |
Nybyggnad av Trafikplats Lovö, FSE309, Förbifart Stockolm | Förbifart Stockholm E 4 Ekerö | 500 Mkr | Trafikverket | Züblin Scandinavia AB |
Nybyggnad av bergtunnlar Akalla, FSE613, Förbifart Stockholm | Förbifart Stockholm E 4/E20 Akalla | 400 Mkr | Trafikverket | STRABAG Sverige AB |
Om- och nybyggnad av vägar och broar vid Vårby Backe, Förbifart Stockholm | Vårby Backe, FSE101 Förbifart Stockholm E 4 Vårby | 370 Mkr | Trafikverket | HOCHTIEF Solutions AG Tyskland Sverige Filial |
Anläggande av färjeläge i Trelleborg | Färjeläge 13 och 14 Trelleborg | Ej officiell | Trelleborgs hamn | Cyes maritime works |