Sponsring är ett viktigt inslag när Peab bygger sitt varumärke.
– Lagbygge är något Peab står bakom, därför sponsrar vi många lag; AIK, Kalmar FF, Malmö FF samt lag i basket, volleyboll och ishockey, säger Mats Johansson, vice vd på Peab.
Byggbolaget finns även med som sponsor för mindre klubbar.
– Dessa beslut fattas ute i regionerna. Det är viktigt för oss att visa att vi finns med som samhällsbyggare. Vi bygger ju också mycket för kommunerna, idrottsarenor bland annat, säger Mats Johansson.
Finns det inte risk att svärta ner varumärket om det förknippas med läktarvåld och huliganer?
– Jo, det är klart att det finns en risk att vi svärtar ner varumärket också. Vi har pratat mycket om det men jag vill betona att de som ställer till problem är en väldigt liten del av supportrarna och AIK tar ett stort ansvar för att stävja problemen, säger Mats Johansson.
Nu pågår förhandlingar om en förlängning av sponsorkontraktet.
– Det är en stor fråga och många bitar som ska falla på plats, säger Johan Cederbrant, AIK.
Byggvärlden var under måndagen snabba med att publicera en artikel om att parterna var överens. För snabba för detta var fel och byggde på felaktig information.