Nyheter

ÅF storsatsar på vägar

Ett nytt konsortium mellan ÅF och brittiska Scott Wilson tog hem två stora uppdrag på Förbifart Stockholm. Därmed tar ÅF på allvar upp kampen med övriga konsultjättar inom samhällsbyggnadssektorn.

Uppdragen handlar om att projektera två trafikplatser samt bergtunnlar. Kontrakten värderas till totalt cirka 200 miljoner kronor. Två tredjedelar av summan beräknas tillfalla ÅF, återstoden går till Scott Wilson. – Vi är ju en ny aktör på vägjobb. Då är det kul när man får två av de tre största väguppdragen i Sverige, säger Mats Påhlsson, affärsområdeschef för samhällsbyggnad på ÅF. ÅF satsar på att bli en ledande konsult inom samhällsbyggnad. Mats Påhlsson rekryterades från Sweco för ett och ett halvt år sedan för att inleda satsningen. – Det ligger enormt mycket projekt framöver, och om politikerna fullföljer tankarna om höghastighetståg är det en gigantisk satsning. Det är ett skäl att vi vill vara där, det finns väldigt mycket uppdrag, säger Mats Påhlsson. – Dessutom är det en rätt så konservativ bransch, det finns möjligheter att ta nya grepp. Han uppskattar att samhällsbyggnadsavdelningen kan växa till 700 eller 800 personer. I dagsläget har ÅF 450 konsulter specialiserade på samhällsbyggnad. Och bara under hösten är ytterligare 50 konsulter på väg in i företaget. – Att vi har de två stora uppdragen på Förbifart Stockholm ökar attraktionskraften. Många vill vara med, säger Mats Påhlsson. Uppdragen på Förbifarten är Scott Wilsons första större uppdrag i Sverige. – Hela anläggningsbranschen håller på att internationaliseras, på entreprenörsidan har det blivit jättetydligt de senaste fem åren. Vi tänkte samma sak, att det skulle vara intressant att jobba med en duktig internationell partner, säger Mats Påhlsson. Arbetet kommer att delas upp så att ÅF tar hand om kundkontakterna, medan mängdprojekteringen görs av Scott Wilsons medarbetare i Polen. – Det gör vi av kostnadsskäl. Scott Wilson har en stor verksamhet i Polen och har kört en modell med en mix av engelskt och polskt för att hitta rätt kostnadsnivå, säger Mats Påhlsson. Hittills har fyra uppdrag på Förbifart Stockholm upphandlats. De övriga två uppdragen gick till Grontmij i samarbete med Golder Associates samt till ett konsortium med Sweco Infrastructure, WSP Sverige och Tyréns.