Skanska har tecknat avtal med Skellefteå kommun om att bygga Karlgårdsbron över Skellefteälven. Kontraktet är värt cirka 380 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Skanska Sverige i det andra kvartalet 2025.
Det befintliga samverkansavtalet mellan parterna för planerings- och kalkylfasen, kompletteras nu med ett kontrakt för produktionsfasen som omfattar bromontage samt överbyggnad, brokompletteringar, beläggning och belysning. Därutöver ska även vid respektive landfäste utföras markarbeten för nya gång- och cykelvägar samt arbeten med VA, gräsytor och belysning.
Karlgårdsbron blir en cirka 400 meter lång hängverksbro med bockar i trä, tvärbalkar och hängstag i stål och brobanan består av en tvärspänd träplatta, uppdelad i totalt 10 spann. Bron kommer att bli Sveriges längsta träbro. Bron över Skellefteälven blir en viktig länk för att knyta samman stadens olika stadsdelar. Den nya bron ska fungera för bil, buss samt gång- och cykeltrafik.
Byggnationen kommer att starta omgående och projektet beräknas vara färdigställt i november 2027.
I mars förra året avbröt entreprenören Kauno Tiltai arbetet med brobygget. Parterna kunde inte komma överens och det slutade med att Skellefteå kommun gick ut med ny upphandling som Skanska vann. Nu har även politikerna sagt sitt i Skellefteå.
Den nya budgeten är satt till 744 miljoner kronor och innefattar bland annat de upparbetade kostnaderna från den tidigare entreprenören, kostnader för planerings- och kalkylarbetet vid omstarten samt för produktionen för att färdigställa bron. Budgeten ska enligt kommunen även ta höjd för de senaste årens kraftiga prisökningar samt eventuella risker som kan infalla i det fortsatta arbetet. Trafikverket skjuter till 72,5 miljoner kronor. I utredningen som har gjorts ska inte Karlsgårdsbron sticka ut kostnadsmässigt jämfört med andra broprojekt i Sverige.