Uppdaterad Ford Ranger är Årets pickup

Funkar för både jobb och fritid.
Ford Ranger Wildtrak kombinerar en uppdaterad design med praktiska funktioner för både arbete och fritid.
Ford Ranger Wildtrak kombinerar en uppdaterad design med praktiska funktioner för både arbete och fritid. Foto: Ford

Ford uppdaterar sin Ranger-modell med ny motor, förbättrade digitala förarstöd och modern design. I det mest utrustade Wildtrak-utförandet blir det en kompetent arbetskamrat som är sugen på grovjobb.

Ranger är en modell som hängt med i många år och Ford har filat och förbättrat konceptet sakta men säkert. Nu har Wildtrak fått en rejäl uppdatering som gör det tydligt att Ford har vill skapa en premiumupplevelse som fungerar för både arbete och fritid.

Modellen som utsetts till Årets Pickup 2024 säljs i många olika utföranden, som till exempel en 3-liters V6-diesel som levererar 240 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på imponerande 600 Newtonmeter.

De båda mindre dieselmotorerna kan även drivas med biodiesel: 2.0 l-motorn SiT (Single-Turbo) med 170 hästkrafter och ett vridmoment på 405 Newtonmeter, medan 2.0 l-motorn EcoBlue BiT (Bi-Turbo) har en effekt på 205 hästkrafter och 500 Newtonmeter.

Sex körlägen

Wildtrak är utrustad med sex körlägen som normal, eco, smooth, mud, wheel tracks och sand, vilket gör att det går snabbt att anpassa bilens prestanda efter rådande förhållanden. Dessutom är det enkelt att växla mellan två- och fyrhjulsdrift.

Förarmiljön har förbättrats och nu finns här en mängd avancerade digitala förarstöd och en väl fungerande navigationslösning.

Det mesta sköts via en 12,4-tums digital skärm där många av bilens funktioner styrs. Bland förarsystemen hittar vi aktiv parkeringsassistans, autobroms, filbytesvarning och nödbromshjälp vid backning.

Via Fords app kan föraren dessutom styra bilens 360-graders belysning med sin mobiltelefon, en praktisk funktion som underlättar arbete i mörker.

Förarmiljön har förbättrats och nu finns här en mängd avancerade digitala förarstöd
Förarmiljön har förbättrats och nu finns här en mängd avancerade digitala förarstöd. Foto: Ford

Arbetsbänk i bakluckan

Ford framhåller gärna att Wildtrak är konstruerad för att möta behoven hos både fritidsanvändare och yrkesfolk. Ett särskilt uppskattat inslag är arbetsbänken i bakluckan, som har två fördjupningar där klämmor kan monteras för att hålla fast material som behöver bearbetas. På flaket finns dessutom en inbyggd växelriktare som levererar 230 volt och 400 watt, perfekt för att ladda elverktyg eller annan utrustning.

Ett elektriskt flaklock gör det möjligt att skydda lasten från väder och vind. Locket kan styras både från kupén och via en knapp på flakets insida. För ökad funktionalitet har Ford ökat bredden på flaket med 50 millimeter, som nu är 1 220 mm brett vilket ger plats för en 1 200 mm bred Europall – en praktisk detalj för många användare.

Den bredare karossen och detaljer som elektriskt flaklock ger Ford Ranger Wildtrak en modern och robust framtoning.
Den bredare karossen och detaljer som elektriskt flaklock ger Ranger Wildtrak en modern och robust framtoning. Foto: Ford

Ford Ranger är inte bara Europas mest sålda pickup – den är också en av de mest populära i Sverige. Enligt Ford står Wildtrak-modellen för hela 60 procent av försäljningen i Europa, och andelen är sannolikt ännu högre i Sverige. Detta beror på att svenska hantverkare och yrkesförare ofta prioriterar fordon med hög utrustningsnivå.

För den som vill ha en ny pickup kan Ford Ranger Wildtrak vara ett bra val. Men priset är dock inget för den tunna plånboken – grundpriset för Wildtrak ligger på 525 000 kronor exklusive moms. Men för den summan får man också en av marknadens mest kompetenta och välutrustade pickuper.

Peter Fredriksson

Ford Ranger Wildtrak 2025:

  • Grundpris: 524 900 kr (exkl. moms)
  • Bränsleförbrukning (blandad körning): Diesel, 8,8–10,1 l/100 km
  • Motoralternativ: 2,0 l EcoBlue: Diesel, 170/205 hk 405/500 Nm eller 3,0 l EcoBlue: Diesel, 240 hk/600 Nm
  • Maxlast/dragvikt: 987 kg/3 500 kg
  • Växellåda: Automatisk, 10 växlar
  • CO2-utsläpp: 231–265 g/km
  • Drivning: Fyrhjulsdrift (4WD)
Plus:
+ Bra terrängegenskaper
+ Påkostad förarmiljö
Minus:
– Hög prislapp
– Hög malusskatt

Läs också