Veidekke tar hem vägkontrakt för 843 miljoner

Fortsätter ombyggnationen av E20.
Veidekke ska på uppdrag åt Trafikverket bygga om etappen Muggebo-Tjos på E20 förbi Mariestad
Veidekke ska på uppdrag åt Trafikverket bygga om etappen Muggebo-Tjos på E20 förbi Mariestad. Bild: Trafikverket

Veidekke ska på uppdrag åt Trafikverket bygga om etappen Muggebo-Tjos på E20 förbi Mariestad till mötesfri väg. Projektet är en utförandeentreprenad på cirka 843 miljoner kronor och beräknas vara klart hösten 2028.

I Veidekkes uppdrag ingår en 12 kilometer lång ombyggnad av E20 i befintlig och ny sträckning förbi Mariestad. Vägen utformas för en hastighet av 100 km/h, 2+2 körfält och mittseparering med vägräcke. Projektet omfattar också ombyggnation av trafikplats Brodderud, ny trafikplats Hasslerör i korsningen E20/väg 26, ombyggnation av befintlig E20 till lokalväg, ny lokalväg samt om- och nybyggnation av allmänna och enskilda vägar.

Projektet ansluter i söder mot Veidekkes pågående entreprenad, etapp Hindsberg-Muggebo på E20 förbi Mariestad, och sträcker sig fram till anslutande väg i norr, mellan väg 26 och Hova.

Det glädjer mig att vi även vann den andra etappen av E20 förbi Mariestad och därmed får möjligheten att fortsätta det fina samarbetet vi har med Trafikverket i pågående entreprenad, säger Peter Svenningsson, regionchef på Veidekke Anläggning.

Projektet är en av tre återstående etapper av E20-utbyggnaden som ska förbättra trafiksäkerheten, bidra till regional tillväxt och skapa bättre förutsättningar för transporter på en av Sveriges viktigaste vägar. Bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för både varor och människor knyter samman landets olika regioner.

Om hela projektet

Trafikverket bygger om E20 förbi Mariestad till mötesfri väg. Det innebär att vägen får mitträcke och att det blir två körfält i vardera riktning. Utbyggnaden av E20 förbi Mariestad är uppdelad i två delar: Hindsberg–Muggebo och Muggebo–Tjos.

Vägplanerna för båda etapperna har vunnit laga kraft. Byggstart för etapp 1 påbörjades i februari 2024 och etapp 2 planeras starta 2025 under tertial 1.

Kostnaden för hela projektet uppgår till 1 400 miljoner kronor (2013 års prisnivå).

Läs också