Regeringen ger grönt ljus för byggstart av tolv infrastrukturprojekt. Det är bland annat satsningen på Norrbotniabanan, sträckan Dåva-Skellefteå, E22 förbi Söderköping och järnvägen i Göteborg med överdäckning av E45:an.
Andra projekt får rött ljus och ska tillbaka till Trafikverket för ytterligare beredning.
Totalt handlar det om investeringar på 22 miljarder kronor, i 2021 års prisnivå. Projekten som nu får grönt ljus finns med i den förra nationella planen för infrastruktur, som innefattar åren 2022-2033.
– Det här innebär byggstart av flera viktiga och stora projekt, som förbättrar för både människor och företag, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Tolv projekt finns med på listan, och ministern valde särskilt att lyfta fram godsstråket genom Bergslagen, Luleå Central och järnvägen i Göteborg med överdäckning av E45:an.
– Godsstråket genom Bergslagen är ett av Sveriges viktigaste för industrins transporter till kontinenten och genom den här satsningen så ökar framkomligheten och robustheten på banan.
Norrbotniabanan för klartecken
Norrbotniabanan Dova-Skellefteå är det största projektet som nu, efter en lång process, får klartecken.
– Skellefteå är Sveriges största stad utan koppling till järnväg – nu blir det ändring på det. Det här är mycket viktigt för hela regionen, sa Andreas Carlson vid pressträffen.
När det blir byggstart är inte klart, men enligt Carlson är det ”nära förestående”
– De är väldigt redo att börja bygga.
![](https://www.byggvarlden.se/wp-content/uploads/2025/02/ministrarna.jpg)
Malmbanan
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari poängterade Malmbanans betydelse för den gröna omställningen. Där har satsningarna tidigarelagts några år.
– För att klara av den behövs satsningar på transport och infrastruktur och satsningarna på Malmbanan innebär en viktig kapacitetsökning.
Kostnaderna för Malmbanan uppgår till cirka 480 miljoner kronor och innebär en kapacitetsökning på cirka 30 procent mellan Boden och Gällivare.
– Det är relativt enkla åtgärder som ger samma effekt som det varit dubbelspår. Enligt den information jag fått så är Trafikverket redo att börja bygga innan sommaren, säger Andreas Carlson.
Projekt som ska beredas ytterligare
Regeringen pratade också om de sex projekt går också tillbaka till Trafikverket för ytterligare beredning, projekt som inte får byggstartsbeslut. Där handlar det om att hitta åtgärder för att sänka kostnaderna, som exempelvis medfinansiering.
– Trafikverket för tillbaka uppdraget för att projekten ska ses över igen. Den här regeringen har lagt mer pengar på infrastruktur, men vi vill också få mer infrastruktur för pengarna.
Det är bland annat tvärförbindelse Södertörn, Vänersjöfarten Trollhätte kanal och Katrineholm förbigångsspår.
Projekten som får byggstarta:
- Norrbotniabanan Dova-Skellefteå
- Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
- Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation
- Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation
- Malmbanan Nourtikon, förlängning av mötesstation
- E22 förbi Söderköping
- Godsstråket genom Bergslagen, kapacitetshöjande åtgärder
- Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid
- E4 Broänge-Daglösten, mötesseparering
- Järnvägen i Göteborg med överdäckning av E45;an
- Luleå C, flytt av personvagnsuppställning (etapp1)
- Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar mm