Nyheter

Längre räckvidd för ny E-Transit

Fords storsäljare E-Transit får utökad räckvidd och snabbare laddning än tidigare.
Fords storsäljare E-Transit får utökad räckvidd och snabbare laddning än tidigare. Foto: Ford

Fords första elektriska skåpbil E-Transit fick många kunder att börja köra elektriskt. Men den begränsade räckvidden skapade bekymmer för dem som hade långt mellan laddstolparna.

Den korta räckvidden för E-Transit var ett stort problem bland förare som var verksamma på landsbygden och hade långt mellan kunderna, körde i kallare klimat eller på motorvägar i höga hastigheter.

När den nya versionen Extended Range nu lanseras har Ford tagit i från tårna och installerat 89 kWh användbar batterikapacitet, vilket ska ge en räckvidd på upp till 402 kilometer.

Detta innebär att de flesta aldrig kommer att behöva ladda på arbetstid, och skulle man ändå behöva fylla på så ska det gå att ladda batteriet från 10 till 80 procent på cirka en halvtimme.

E-Transit stödjer snabbladdning

Bilen stödjer snabbladdning med 180 kW likström, och det är en rejäl uppgradering eftersom den tidigare modellen endast klarade 100 kW. Trots uppgraderingen är det fortfarande relativt långsamt jämfört med hur snabbt det går att ladda många av de vanligaste personbilarna idag.

Men tack vare att batteriet är så pass stort och att denna typ av fordon främst används för korta körningar under dagtid, bör det inte bli något större problem för de allra flesta.

När det gäller vanlig laddning, så kallad långsamladdning med växelström från till exempel en laddbox, tar det cirka sex timmar att ladda ett helt tomt batteri. Laddhastigheten har ökat från 11 till 22 kW, vilket innebär att det går att börja varje arbetsdag med ett fulladdat batteri om bilen fått ladda över natten.

Skåpet är rejält tilltaget och enkelt att lasta.
Skåpet är rejält tilltaget och enkelt att lasta. Foto: Ford

Serviceintervallerna förlängs

En intressant nyhet är att bilen via det som Ford kallar Pro Power Onboard kan leverera upp till 2,3 kW, för att till exempel driva handverktyg eller annan utrustning.

I och med att den nya versionen lanseras kommer Ford även att förlänga serviceintervallerna från ett till två år, samtidigt som det inte längre finns någon begränsning i hur långt man får köra mellan servicetillfällena för att garantin ska fortsätta att gälla.

Förarmiljön är i likhet med föregångaren enkel och avskalad, och det är positivt att man valt att behålla traditionella knappar och reglage istället för att lägga alla funktioner i pekskärmen.

Fotot visar förarmiljön i nya E-Transit
Förarmiljön är väl beprövad och har en bra mix av fysiska knappar och skärmar. Foto: Ford

Trådlösa uppdateringar

Ford erbjuder olika abonnemangstjänster som Connected Navigation, som inkluderar uppdateringar om trafik, parkering, laddning och lokala trafikvarningar. Bilen är utrustad med ett inbyggt modem som möjliggör säkerhetsvarningar vid kollisioner och inbrott via Ford Pro Software. Dessutom kan man på distans aktivera och avaktivera bilen, vilket förhindrar stöld eller obehörig användning utanför arbetstid.

Tack vare att E-Transit stödjer trådlösa uppdateringar innebär det även att bilens funktioner kan förbättras över tid utan att man behöver besöka verkstaden.

Enligt Ford går det att beställa den nya modellen senare i år, med förväntade leveranser under 2025.

/Peter Fredriksson

Ford E-Transit Extended Range

  • Pris: 669 900 kronor
  • Batteri: 89 kWh användbar batterikapacitet
  • Räckvidd: Upp till 402 kilometer (WLTP)
  • Snabbladdning: 180 kW
  • Laddning med laddbox: 22 kW
  • Första leverans: Under 2025
Plus:
  • Lätt att lasta
  • Låga driftskostnader
Minus: 
  • Pris
  • Laddlucka i fronten