Infrastruktur

WSP utreder Kvarkenförbindelsen

WSP ska utreda möjligheterna för en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Foto: Trafikledsverket
WSP ska utreda möjligheterna för en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Foto: Trafikledsverket

Finska Trafikledsverket har gett WSP i uppdrag att utreda en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Därmed tas ytterligare ett steg i förverkligandet av en ny förbindelse mellan Sverige och Finland.

Sedan Finlands Nato-inträde har en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa diskuteras allt flitigare och häromveckan gick en finsk minister ut och sa att en förbindelse kommer att vara på plats senaste 2040.

I början av året sköt finska regeringen till 200 000 euro till Trafikledsverket för att utreda bygget av en förbindelse mellan Umeå och Vasa. Uppdraget ges nu till WSP som ska undersöka transportbehovet och utveckla en genomförbarhetsstudie för en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Behovsbedömningen kommer, enligt WSP, att undersöka transportprognoser och inkluderar även en konsekvensbedömning. Genomförbarhetsstudien kommer att ta hänsyn till frågor som byggbarhet, navigering, miljö och förbindelsens motståndskraft, skriver WSP i ett pressmeddelande.

En sträcka på tio mil

Uppdraget bygger på den finska regeringens program som syftar till att förbereda en studie om en fast förbindelse över Kvarken, samtidigt som synergier mellan överföring av el och vätgas undersöks.

Enligt WSP är avståndet mellan Umeå och Vasa ungefär 100 kilometer, där den kortaste sträckan mellan kusterna är cirka 80 kilometer. För närvarande trafikeras rutten av en färja med en restid på 3,5 till 4 timmar. Visionen om en fast förbindelse över Kvarken har funnits länge, men det är först nu som en utredning har inkluderats i ett finskt regeringsprogram.

Tekniskt utmanande

Enligt WSP handlar det om ett tekniskt mycket utmanande projekt. Passagen kräver att tekniskt hållbara lösningar identifieras för att säkerställa förbindelsens genomförbarhet. Utmaningarna för ytbaserade lösningar kommer att vara havsströmmarna och isens rörelser i kombination med stormvindar. Förutom de tekniska utmaningarna är Kvarken ett mycket känsligt område med omfattande naturreservat.

En undervattensförbindelse skulle innebära en tunnel av betydande längd. Världens längsta undervattenstunnel för väg (cirka 27 km) är för närvarande under uppbyggnad i Norge. Världens längsta undervattenstunnel för järnväg (cirka 54 km) finns i Japan. I fallet med Kvarken skulle dessa längder alltså överstigas.

– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått förtroendet att genomföra detta prestigefyllda uppdrag. En fast förbindelse mellan Umeå och Vasa är ett omfattande infrastrukturprojekt och intressant att utreda ur många perspektiv. En nyckelkomponent i denna genomförbarhetsstudie är att prognostisera transportbehovet för både gods och passagerare med förbindelsen, något vi är marknadsledande inom på WSP Sverige, säger Lars Drageryd, projektledare på WSP.

Experter från Finland, Sverige och Kanada

WSP har samlat ett internationellt team av experter från Finland, Sverige och Kanada för att tillföra omfattande expertis till uppdraget.

– Det är varje ingenjörs dröm att få vara en del av att bygga ett krävande, nästan ogörligt projekt. Vi har lyckats samla de bästa hjärnorna för att lösa utmaningarna, och även om arbetet är i ett tidigt skede, är vi övertygade om att skapa en realistisk grund för planen, säger Risto Jounila, projektledare på WSP Finland.

Båda uppdragen förväntas vara slutförda våren 2025.