I dagens digitala samhälle har B2B e-handel trätt fram som en viktig komponent i global handel. Tidigare dominerade traditionella försäljningsmetoder B2B-landskapet, men på senare tid har makroekonomiska situationer och ökad digitalisering framkallat en ökning i B2B-företag som investerar i onlinevärlden.
Som en e-handelsplattform har BigCommerce sett B2B e-handeln explodera, särskilt i Europa där omkring 20% av våra kunder främst ägnar sig åt B2B-försäljning. En global undersökning BigCommerce genomförde visade på att 74% av B2B-köpare numera använder sig av digitala plattformar för affärstransaktioner och att 50% gör inköp online flera gånger i veckan.
Medan e-handel erbjuder möjligheter för B2B-företag att utöka sin kundkrets och öka försäljningen så introducerar det samtidigt betydande utmaningar. Frågor väcks gällande de bästa metoderna att nå B2B-kunder och hur man kan skapa en onlineupplevelse som är anpassad till diverse kunders behov.
Att skaffa nya kunder är viktigt, men att behålla existerande kunder är minst lika viktigt. Som tur är finns nu modern och flexibel teknologi tillgänglig för en mängd olika B2B-företag, under förutsättningen att de väljer rätt lösningar och integrerar dem på ett effektivt sätt.
I den här guiden avmystifierar BigCommerce, tillsammans med ledande europeiska partners så som Brave Bison, Adacto | Adiacient, rb2, Actum och Blackbit åtskilliga tekniska lösningar som hjälper B2B-företag att nå sina mål.
Utveckla nya förvärvsmetoder
Kundupplevelse är en hörnsten för framgång för e-handels-, prenumerations- och lojalitetsdrivna plattformar. Att förbättra kundernas frontend-upplevelse genom att fokusera på webbplatsens hastighet, erbjuda flera betalningsalternativ, en mobilvänlig design, intuitiv navigering, personanpassning och detaljerad produktinformation förhöjer B2B-handelsupplevelsen genom att spegla enkelheten med B2C-plattformar. AI-drivna verktyg kan dela upp B2B-kunder baserat på beteende och preferenser, vilket möjliggör för personliga produktrekommendationer och riktade e-mailutskick. Att samla in och analysera data för att förstå kunders behov och preferenser är nödvändigt för att skapa en Single Customer View (SCV) och erbjuda skräddarsydda upplevelser.
De viktigaste lärdomarna: Förhöj kundupplevelsen med tekniska förbättringar, personanpassning och datadrivna insikter.
Bygg upp grunden till er B2B e-handel.
MKM Building Supplies, Storbritanniens största fristående byggvaruhandel, är ett perfekt exempel på hur man ska gå till väga för att bygga upp en stabil B2B e-handelsnärvaro. MKM, med sin komplexa affärsmodell där de expedierar både B2B-, B2C- och B2B2C-kunder, behövde en e-handelsplattform som sömlöst kunde integreras med redan existerande system. BigCommerce, med sin ”API först”-metod, möjliggjorde för MKM att automatisera arbetsflöden, förenkla uppgifter och ge arbetslagen större kontroll. Genom att nyttja mikrotjänster så som Bloomreach stärkte MKM sitt innehållshanteringssystem (CMS), medan BigCommerces “headless architecture” gjorde det möjligt att hantera komplexa affärsregler, så som kundspecifika priser och butiksspecifik lagerhantering. Resultatet var en årlig ökning av trafik till hemsidan på 23,1%, en ökning i internetbeställningar på 31%, samt att intäkterna ökade med 31,5%.
De viktigaste lärdomarna: Välj lösningar som passar ert företags behov och som integreras sömlöst. Prioritera flexibilitet, säkerhet och en enad online- och offline-upplevelse. Rekommendationerna för B2B-företag inkluderar att stegvis övergå till anpassningsbarhet, att välja backendsystem med starka API:er och att anpassa sig till utvecklande teknologier.
En ny era för B2B e-handel
Vi befinner oss i en ny era av B2B-handel där e-handel är centralt för en modern försäljningsstrategi. Att utnyttja passande teknik och förstå hur de ska tillämpas är nyckeln till att införa en omnikanalsmetod som passar den nya generationen av B2B-kunder. Fokusera på att bygga friktionsfria och personanpassade onlineupplevelser. Lämna underhåll och säkerhet till er e-handelsplattform. Ge era arbetslag möjlighet att påverka med rätt support och teknologi för att öka produktivitet och effektivitet. Ta till er de här strategierna och lösningarna för att låsa upp effektivitet, produktivitet och e-handelsframgångar i den här nya eran av B2B-handel.