Nordbygg

Klär Karlatornet med 33 000 kvadratmeter fasadelement

Jonas Eriksson, projektchef på Yuanda Europe. Foto: Henrik Ekberg
Jonas Eriksson, projektchef på Yuanda Europe. Foto: Henrik Ekberg

Kinesiska Yuanda levererar fasadelement till skyskrapor i hela världen. Även till Karlatornet i Göteborg.
– Totalt blir det 33 000 kvadratmeter till Karlatornet, säger Jonas Eriksson, projektchef på Yuanda Europe.

En av de mer publikdragande punkterna på Nordbygg Talks-scen under onsdagen var Jonas Erikssons föredrag. Han är projektchef på Yuanda Europe som tillverkar fasadelementen i Kina och levererar sedan materialet med båt eller tåg till Europa och Sverige. Till Göteborg och Karlatornet tar det 55 dagar med båt och 30 dagar med tåg. Totalt kommer 900 containrar med fasadelement att levereras från hamnen i Port of Dalian i nordöstra Kina till Göteborg.

23 av 74 våningar

– De är helt färdigproducerade med lister och allt när de lämnar fabriken i Kina och väl i Göteborg är det bara att montera dem och sen är det bara att börja med ytskikten. Men det är klart att det är en utmaning att få dem på plats, de största elementen är 7,5 meter höga och väger 3,3 ton. Logistiken är oerhört viktigt i sådana här projekt.

Hittills har 23 våningar klätts på tornet som totalt får 74 våningar. Fasadelementen till Karlatornet består av bland annat glas och sten.

– Det var en period då det var lite oklart med ägarförhållandena, men sen Balder (som tillsammans med Serneke äger Karlatornet, reds anm) gick in som delägare har det flutit på bra. Lite strul har det också varit när Kina har stängt ner handeln, tillägger han.

Hur är det att jobba med skyskrapor i Sverige jämfört med utomlands?

– Det som skiljer är att det är tuffare klimatkrav. I Sverige vill vi behålla värmen inne medan man i länder söderut vill hålla värmen ute. Annars är processen ungefär densamma.

Den stora utmaningen i det som blir Nordens högsta byggnad med sina 245 meter är själva tvisten eller vridningen av huset som ska göras mellan våning 47 och 67.

– Dessa 20 våningar som det handlar om vrider sig alla olika mycket, det innebär att vi får jobba med extra bröstningsprofiler. Jag har jobbat tidigare med snarlika projekt, men inte exakt som Karlatornet.

Karlatornet kommer att stå klart nästa år. För arkitekturen står Skidmore, Owings & Merrill som bland annat har ritat kända byggnader som Burj Khalifa i Dubai och One World Trade Center i New York.