Byggmax jämförbara försäljning ökade med 20,7 procent räknad i lokal valuta under det första kvartalet.
”Covid-19 har en utmanande påverkan på vårt samhälle, dock har den finansiella påverkan på Byggmax Group i första kvartalet varit positiv”, skriver bolaget i sin delårsrapport.
Försäljningstillväxten i kvartalet drevs främst av tre faktorer med likvärdig påverkan: god marknadstillväxt, egna initiativ för att driva organisk försäljning, och en ”stanna hemma effekt” som ytterligare ökade efterfrågan under andra halvan av mars.
Byggmax ebita-resultat förbättrades med 27 miljoner kronor i kvartalet till -51 miljoner.
Byggmax uppskattar att den nordiska konsumentmarknaden för byggvaror ökade starkt under kvartalet, ”sannolikt omkring 10-15 procent”, med en högre tillväxt för utomhusprodukter.
För 2020 planerar bolaget att uppgradera ytterligare 15-20 butiker till det nya konceptet 3.0, växa sin e-handel, addera tre trädgårdsavdelningar, och cirka tio nya Byggmax-butiker av vilka fem är av det mindre formatet.
”Vi förväntar oss att avsluta året med närmare 40 procent av Byggmax butiksportfölj som Butik 3.0. På kort sikt kommer konsumenter spendera mer tid i sina hem. Det återstår att se om detta medför högre efterfrågan på byggvaror också i kommande kvartal, eller om störningar kommer öka”, skriver bolaget.
Samtidigt framgår att detaljhandelskedjan Jula har under det första kvartalet köpt 1 miljon aktier i Byggmax, en investering på ungefär 26 miljoner kronor sett till snittkursen under perioden. Det framgår av ägardatatjänsten Holdings senaste uppdatering.
Med sina 1 miljon Byggmaxaktier hamnar Jula på en tiondeplats i ägarlistan med drygt 1,6 procent av aktierna i byggvarukedjan.
Nyhetsbyrån Direkt