På onsdagen kom ett skepp lastat – med Slussens nya bro. Ankomsten till Slussen följdes av ett stort antal stockholmare, liksom representanter från entreprenören Skanska.
Många stockholmare, och turister, tog chansen att se leveransen av Slussens nya guldbro (som inte är målad i guldfärg än) när den fraktades vattenvägen via Stockholms skärgård och in till Stockholm ström.
Tio veckor har det tagit för fartyget Zhen Hua 33 att ta sig från Kina till Sverige. Bredden på ekipaget är 53 meter (bron i sig är 45 meter bred), vilket innebär att detta är det bredaste fartyg som tagit sig in till Slussen, enligt Sjöfartsverket. Därför var två lotsar ombord. Även Skanska hade personal ombord.
– De som gick ombord fick använda munskydd eftersom kineserna var oroliga för corona, säger Patric Johnsson, produktionschef Stål/Mekanik på Skanska.
På en takterrass vid Gondolen stod han, och flera kollegor, och studerade ankomsten tillsammans med folk från bland annat Stockholm stad, Sjöfartsverket, politiken och pressen.
– Fartyget är väldigt vind- och framförallt vågkänsligt eftersom det är så högt, berättar Max Juhlin, avdelningschef på Skanska.
Anledningarna till att bron, som konstruerats av Rambolls brokonstruktörer, har tillverkats och levererats i ett enda stycke är flera, enligt projektchef Patric Johnsson. Han nämner dels att det är trångt om utrymme och ont om lagringsmöjligheter vid Slussen, dels tidsaspekten, att det är kort om tid för att passa in bron.
– Nu har vi en pusselbit att placera in på plats istället för att det är många bitar som ska passas ihop.
Varför just en stålbro och inte betong?
– Stål ger en smäckrare konstruktion, det är inte lika tungt som betong vilket är bättre grundläggningsmässigt här vid Slussen där det är långt ner till berget.
Skanskas personal har följt och kontrollerat hela byggprocessen i fabriken i Kina för att garantera kvaliteten och få en uppfattning om bron. Därför var det en lättnad när den väl var på plats vid sin slutdestination Slussen.
– Jag blir varm i hjärtat nu när bron äntligen är framme, säger Mats Strindevall, chef för Skanskas stålgrupp.
Transporten har varit en utmaning i sig. Men nu börjar nästa prövning – själva monteringen.
– Det första vi ska göra nu är att mäta in bron och se så att inget hänt med den under transporten. Under monteringen får vi facit, om vi gjort rätt.