Nyheter

Skanska flyttar sin kapitalmarknadsdag till mars

André Löfgren, Senior Vice President Investor Relations på Skanska. Foto: Skanska

Byggkoncernen Skanska flyttar sin kapitalmarknadsdag som hade planerats till den 27 november i år till den 21 mars 2019.

Detta för att ha en möjlighet att visa upp effekten av de åtgärder som pågår, inte minst i USA-verksamheten. Några ytterligare åtgärder utöver de som redan meddelats ligger inte i korten.

Det säger Skanska ir-chef André Löfgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Skanska uppgav på torsdagen att bolagets kapitalmarknadsdag flyttas till den 21 mars 2019 i stället för att hållas den 27 november som planerat.

Varför flyttar ni på kapitalmarknadsdagen?

– I ljuset av de åtgärder vi tar så känner vi att det behöver gå lite längre tid och se att det får någon typ av verkan. Vi vill kunna ge en tydligare och bättre bild för åhörarna så det blev lite feltajmat att ha kapitalmarknadsdagen redan om två-tre veckor, säger André Löfgren och fortsätter:

– De gäller alla de åtgärder som redan är annonserade i Polen, England, Tjeckien och USA så det finns en del på den agendan.

Är det några av dessa åtgärder som ligger lite extra bakom beslutet att flytta fram kapitalmarknadsdagen?

– Som vi sa i pressmeddelandet i samband med vinstvarningen för tre veckor sedan så gör vi ytterligare åtgärder i USA. Med beaktan av det är det läge att ta kapitalmarknadsdagen vid ett senare tillfälle för att se att vi får någon verkan och kunna visa upp några effekter av det också, säger André Löfgren.

I samband med sin vinstvarning presenterades en ny strategi för den amerikanska verksamheten som bland annat omfattar att avstå från anbud på så kallade mega design-build OPSprojekt, att avstå från anbud på så kallade EPC-projekt och att utforska en försäljning av energiverksamheten.

Ger ni er själva mer tid att förbereda för ytterligare åtgärder genom att skjuta på kapitalmarknadsdagen?

– Det ligger inte i planen utan snarare att ge oss tid att kunna visa vad som ger effekt och inte och att kunna ge en tydligare bild av våra åtgärder, kommenterar ir-chefen.

Skanskas nuvarande strategiperiod, med tillhörande finansiella mål, löper från 2016 till och med 2020 och den lanserades i december 2015. Att i samband med kapitalmarknadsdagen i mars nästa år komma med nya mål för en ny strategiperiod från och med 2021 är lite tidigt, låter ir-chefen förstå.


Mats Torgander, Nyhetsbyrån Direkt