Ikano firar 30-årsjubileum med att erbjuda kunderna 30 månaders avgiftsfritt.
Skanska lovar att stå för amorteringen.
Och Hökerum Bygg lockar med tre rum till priset av två.
Det är några exempel på bostadsbyggarnas lockbeten för att öka försäljningen av nyproducerade lägenheter.
Priserna på nyproducerade lägenheter pressas i Stockholm. Under första kvartalet 2018 var utropspriset för nyproduktion 11 procent lägre än motsvarande period 2017. Under andra kvartalet var siffran 7 procent, enligt statistik från Hemnet.
Men olika kampanjer lockar nu bostadsbyggarna köpare att bo ”avgiftsfritt” i nya bostadsrättsföreningar. Utöver rena prissänkningar förekommer också andra kreativa erbjudanden i kampen om köparna.
Hökerum Bygg planerar har precis byggstartat kvarteret Skogsbacken i Tyresö. Drygt 30 av de totalt 83 lägenheterna är sålda.
Om det är det extra rummet, eller möjligheten att få pengar över till ett torp i Töreboda, som lockat köpare är oklart. I annonser har nämligen projektet marknadsförts med erbjudandet ”köp tre rum men betala bara för två”. Eftersom kvadratmeterpriset är lägre än snittet i området skulle pengarna som man sparar räcka till ett torp i Töreboda, enligt Hökerums annonser.
– När vi skulle säljstarta projektet var det en tuff marknad att gå ut på. Vi insåg att prislappen skulle bli avgörande för att kunna sälja. Därför gjorde vi ett omtag och slimmade produktionen och skruvade på marginalerna, säger Maria Ståhl, marknads- och försäljningschef på Hökerum Bygg.
Efter att tidigare ha bjudit på mervärden, till högre kostnader, valde man istället att effektivisera och plocka bort sådant som takterrasser och gym för att få mer lägenhetsyta och lägre kostnader. Man fokuserade på yteffektiva smarta lägenheter med bra förvaring och funktion, men färre onödiga ytor.
– Idag märker vi att det är viktigare för kunderna med än lägre prislapp än stora gemensamhetsytor. Det går bra att leva utan ett gym i föreningen. Det viktigaste är att få ihop kalkylen. Däremot har vi inte sänkt grundstandarden i bostäderna.
När Hökerum Bygg pressat sina produktionskostnader konstaterade man att priset hamnade 17 procent under snittpriset i området. För de pengar som kunderna sparar kan de köpa tre rum och kök till samma pris som en tvåa några kvarter bort. Eller så kan de köpa en tvåa och dessutom ett torp i Töreboda, för pengarna de sparar.
– Vi valde att marknadsföra projektet på det här sättet. Vi hade kunnat gå ut med prissänkningar, men vi sänkte ju priset redan innan vi säljstartade och därför ville vi visa vad man kunde få för pengarna som de sparade genom att vi lagt oss under snittpriset, säger Maria Ståhl.
Skanska har valt ett annat sätt att locka köpare till några utvalda projekt, bland annat Grönkulla i Sundbyberg och Heliosparken i Hammarby Sjöstad. Kunder som valde att teckna kontakt i september kunde få hjälp av Skanska med amorteringen.
”Just nu tar vi hand om dina amorteringar i två år när du väljer att köpa ett nytt hem i Sundbyberg. Det betyder att vi hjälper dig att spara pengar (minska ditt lån och sänka din ränta), samtidigt som du får en hel del pengar över till annat”, skriver Skanska i sin marknadsföring för Grönkulla.
Skanska ersätter köparen för kostnaden för amorteringen under de två åren. Max amortering är dock tre procent av lånebeloppet med en belåningsgrad på max 85 procent.
Enligt Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef på Skanska, är amorteringserbjudandet ett nytt grepp man testat.
– Vi har sålt några lägenheter genom att erbjuda amorteringshjälp, men erbjudandet har varit lite för komplext. Många har svårt att räkna ut vad det verkligen motsvarar i pengar. Vi har provat att erbjuda till exempel 24 månadshyror i andra projekt och där kan kunderna direkt bedöma värdet av det.
Enligt Magnus Lambertsson är det värt att locka med olika erbjudanden för att bli av med de sista osålda lägenheterna i ett projekt.
– Vi vill helst att alla lägenheter ska vara sålda vid inflyttning. I Grönkulla var 85 av 115 lägenheter sålda, så det fanns ett fåtal vi ville bli av med. Ibland behövs det en extra knuff för att en kund ska köpa i ett visst projekt.
– Det som är klurigt i vår bransch är att vi prissätter våra bostäder flera år i förväg. Det är svårt att säga exakt vad priset ska vara om två år, vi får göra en bedömning framåt vad vi tror är rimligt. Men sedan kan vi få justera priset. Några av våra projekt i landet är prissatta i en annan marknad.
Ikano fyller 30 år i år, något som man firat med 30-års-fest i september-oktober. Presenten till kunderna har varit ett erbjudande om 30 månaders avgiftsfritt boende för den som köper under kampanjperioden 15 september till 31 oktober.
Erbjudandet gäller Ikano Bostads alla projekt. I Malmö och Göteborg gäller det de 30 första köparna under perioden.
Kravet för att få del av erbjudandet är att kunden skriver på sitt första avtal under kampanjperioden, är ny kund och att lägenheten köps till pris enligt prislista.
– En trea hos oss har en genomsnittlig avgift på cirka 4 000 kr, vilket gör att erbjudandet är värt 120 000 kr för den som köper en trea. Varje månad får kunderna en makulerad faktura från den ekonomiska förvaltaren, och Ikano Bostad betalar månadsavgiften direkt till bostadsrättsföreningen. Med vårt 30-årserbjudande vill vi just visa att vi är en långsiktig aktör som kan göra den här typen av aktiviteter, säger Anna Hultén, Försäljningschef Ikano Bostad.
Enligt Anna Hultén har man märkt av att det blivit svårare att sälja nyproduktion, särskilt i Stockholm och Uppsala där man fått justera priserna.
– I Stockholm och Uppsala har vi märkt skillnad senaste året. När det kommer till Malmö och Göteborg märker vi inte någon större förändring. Där är intresset och efterfrågan fortsatt god.
Orsakerna till den minskade efterfrågan är flera.
– Vi har gått från en överhettad marknad till en marknad med ett ganska stort utbud av nyproduktion där mycket är färdigt ungefär samtidigt i några områden. Sedan spelar bankerna hårdare krav på bland annat amortering och skuldkvotskrav in. Många kan och har råd att köpa men klarar inte av bankernas kalkylränta på 7 procent.
Någon större oro känner hon däremot inte.
– Nej, det finns ett stort behov av bostäder i Stockholm. De senaste åren har priserna gått upp väldigt kraftigt och nu ser vi en viss avmattning men också en marknad som snart är i balans, där köpare och säljare hittar varandra.