Byggcheferna avstår eget arrangemang i Almedalen i år.
En anledning är att de bedömer det som svårt att sticka ut under ett valår.
– Vi tror inte vi får lika mycket värde av ett arrangörskap i år, säger Kajsa Hessel, ordförande i Byggcheferna.
Byggcheferna har varit med i Almedalen tolv gånger. De har haft arrangemang både på egen hand och i samarbete med andra aktörer.
2005 lanserade man kampanjen ”Grabbig bransch söker damsällskap” som blev startskottet för arbetet med att ändra attityder och kulturer och ifrågasätta branschens machoinställning. Tillsammans med Byggnads har Byggcheferna drivit kampanjen ”Alla tjänar på en jämställd byggbransch” i tre års tid. Almedalen har varit en viktig plattform för att få ut budskapet.
Men i sommar väljer Byggcheferna att inte delta som arrangörer. En stor anledning är att det är valår – och att konkurrensen om bland annat medieutrymme kommer att vara enorm.
– Vårt beslut beror delvis på att det är valår. Vi tror inte att vi kommer få ut lika mycket av ett eget arrangemang i år, säger Kajsa Hessel, som tillträdde som ordförande i Byggcheferna hösten 2017.
Bakom beslutet ligger också resursfaktorn.
– Vi har tagit Macho-kampanjen till en ny fas och behöver våra resurser till det. Vi har flyttat in samtalet i fikarummet vilket kräver mycket arbete.
Även om Byggcheferna inte kommer arrangera seminarier så finns representanter från dem på plats för att delta i debatten på andra sätt, till exempel som gästföreläsare och deltagande i paneldebatter.
– Vi har idéer och överraskningar och kommer att väcka uppmärksamhet på annat sätt, säger Kajsa Hessel.
Även om Byggcheferna väljer att trappa ner sitt deltagande i år så ser man på Almedalen som en viktig plattform.
– Almedalsveckan har betytt jättemycket för Byggcheferna genom åren, den har gjort oss välkända och gett oss en plattform att påverka i viktiga frågor, som för oss i första hand handlar om jämställdhet, mångfald och kompetensförsörjning. Även om vi inte deltar som officiell arrangör i år så är det viktigt att hålla kvar denna plattform. Så nästa år blir det fullt ös igen!
I år firar Almedalsveckan 50 år, och arrangemanget har ökat i stort sett varje år. Almedalsveckan 2017 bestod av 4 062 genomförda evenemang, och antalet unika besökare uppskattades till drygt 40 000 personer.
Region Gotland ser inga tecken på att antalet kommer att minska i år, eller att höstens val påverkar deltagandet negativt.
– Tvärtom! Vi har inte fått indikationer på att arrangörer hoppar av på grund av att det är valår. Många hoppas kunna synas lite extra under ett valår, säger Elin Nysten, delprojektledare för det officiella programmet.
– Snarare fick vi indikationer att vissa avstod ifjol för att kraftsamla inför årets val.
Årets Almedalsvecka pågår 1-8 juli. Anmälan för arrangörer öppnade den 26 februari och pågår ända fram till veckans sista dag.
– De flesta anmälningar brukar ramla in före den 3 maj då det är gratis att ansöka. Sedan börjar det kosta pengar.