Nyheter

Föreslår 22 nya tunnelbanestationer

Handelskammaren föreslår 22 nya tunnelbanestationer i Stockholm. Foto: Getty Images

I en ny rapport, Tunnelbana 3.0,  föreslår Stockholms Handelskammare att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer, vilket kan ge 200 000 nya bostäder.
Handelskammarens förslag på nya tunnelbanelinjer sträcker sig tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i Nordväst. 

Handelskammaren har tillsammans med Tyréns tagit fram en framtidsplan för tunnelbaneutbyggnad och kombinerat den med bostadsbyggande. För att hantera befolkningstillväxten föreslås i rapporten att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer, vilket kan ge 200 000 nya bostäder.

– Mycket av det vi föreslår borde egentligen vara på plats redan i dag. Kapaciteten är otillräcklig, samtidigt som Stockholms län växer med närmare 40 000 människor varje år. Nu krävs det framtidsinriktade beslut från politikens sida, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Ingen annan kollektivtrafik i Sverige har så stora resandeströmmar som tunnelbanan i Stockholm.
Det görs omkring 1,2 miljoner resor varje dygn.
– Utbyggd tunnelbana är bra för miljön, den ekonomiska utvecklingen och de tiotusentals personer som varje dag kommer utnyttja färdmedlet, avslutar Daniella Waldfogel.

Handelskammarens förslag på nya tunnelbanelinjer sträcker sig tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i Nordväst.
Dessutom skapas tvärförbindelser som avlastar de inre delarna av tunnelbanenätet och ger 13 nya bytespunkter. Det blir totalt 22 nya tunnelbanestationer förutom de 14 som redan är planerade.

Fakta: Handelskammarens rapport Tunnelbana 3.0

  • T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.
  • Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostäder. 
  • Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.
  • T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.
  • Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.
  • Gröna linjen till Skarpnäck förlängs till Bollmora (Tyresö centrum), med en ny station vid Älta. Bostadspotentialen i Tyresö är 45 000 bostäder. I Älta kan det byggas 17 600 bostäder. 
  • Den nya tunnelbanan till Nacka förlängs till i första hand Orminge – med en ny station i Björknäs – men helst till Gustavsberg.
  • I rapporten föreslås även en förlängning av tunnelbanan från Fruängen via Långsjö och Snättringe till Huddinge centrum. Bostadspotentialen är 11 300 i Långsjö, 20 900 i Snättringe och 30 100 i Huddinge centrum.