Fehmarn Bältförbindelsen mellan Danmark och Tyskland är en kombinerad väg- och tågsträckan som kommer att bli världens längsta sänktunnel och när den står klar.
Ramböll har vunnit konsultkontrakt för Fehmarn Bält-förbindelsen.
Ramböll-Arup-TEC-konsortiet har tillsammans vunnit anbud gällande konsultuppdrag, och kommer fortsatt att vara huvudrådgivare åt Femers A/S som ansvarar för att planlägga den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, skriver Ramböll i ett pressmeddelande.
Konsortiet har samarbetat sedan 2009 om att designa tunneln, som är ett av den danska historiens största anläggningsprojekt.
Kontraktet löper över 15 år och är värt 114 miljoner EUR.
Konsortiet har tidigare jobbat med några av världens största infrastrukturprojekt som Öresundstunneln, Citytunneln i Malmö samt Englands och Amsterdams tunnelbanesystem.
Fakta Fehmarn fast förbindelse:
- Den totala längden av tunneln är 18,1 km från tunnelmynningen till tunnelmynningen.
- Detta är ungefär fem gånger längden av Öresundstunneln och tre gånger längden på Transbay Tube i San Francisco, som för närvarande är den längsta sänktunnel i världen.
- Bilister kommer att kunna köra i hastigheter på 110 km/h i tunneln och resan tar cirka 10 minuter. För tågresenärer kommer resan vara 7 minuter från kust till kust.
Källa: Ramböll