De tekniska svårigheterna har underskattats och kalkylerna har spruckit. Västlänken klarar dessutom inte att erbjuda en centralt belägen station för höghastighetshåg.
Gårdagruppen visar nu en utställning som ur ett stadsbyggnadsperspektiv beskriver konsekvenserna av Västlänken och jämför med Gårdalänken. Stadsbiblioteket i Göteborg 25 januari – 7 februari.
Gårdalänken och Centralstation Gårda bygger på tre visioner:
All persontågstrafik möts i en punkt.
Spårvägen utvecklas till snabbspårväg.
Möjligheter till en framsynt stadsutveckling skapas i stadsdelarna Gullbergsvass och Gårda.
Höghastighetstågen Göteborg-Stockholm och Oslo-Göteborg-Köpenhamn kommer förr eller senare och då måste Göteborg kunna erbjuda en centralt belägen station för genomgående tåg så att man under samma tak kan byta mellan alla sorters tåg. Västlänken klarar inte det, men Station Gårda gör det.
Göteborg kan bli navet i västra Skandinavien. Arbetsmarknadsregionen blir så mycket större. Vi får en injektion i näringslivet. Man kan exempelvis bo i Oslo, Jönköping eller Halmstad och arbeta i Göteborg eller vice versa. Det skulle skapa tillväxt och framtidstro.
Området mellan Liseberg, Skånegatan och Gårdaberget utvecklas till ett Gårda City. Detta är precis vad Sverigeförhandlingen har som mål för höghastighetsbanorna.
Det är inte rimligt att bygga en järnväg under mark med station i Haga för så få. Vid en jämförelse mellan dagens situation, Västlänken 2035 och Gårdalänken 2035 får Gårdalänken kortare restider totalt.
Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyl visar på en mycket låg lönsamhet. Den innehåller också så många felaktigheter att nyttan tenderar att bli negativ.
Gårdalänken är ett säkert projekt. Gårdagruppen och många fler betvivlar att Västlänkens kalkyler på 20 miljarder håller.
Gårdagruppens mål är ett politiskt beslut som innebär att Västlänken granskas av en oberoende kommission och att projektet Gårdalänken prövas mot Västlänken inom det Västsvenska Paketet.
Hans Cedermark, för Gårdagruppen
Fakta: Gårdagruppen
Gårdagruppen består av Arkitekt Gunnar Anjou, arkitekt Bengt Andersson Liselius, trafikplanerare Hans Cedermark, entreprenör Torsten Fribert, trafikplanerare Niels Sylwan, baningenjör Bo Aldurén, ingenjörsgeolog Hans Janzon, bitr professor Mats Lundqvist, projektledare Peter Muth, projektledare Jan-Ove Nilsson, arkitekt Gunnar Werner.