Bostadsutvecklaren JM AB har för femte året i rad Sveriges nöjdaste bostadsköpare.
Det visar en branschmätning från Prognoscentret.
Nöjdheten i branschen har ökat och ligger nu på rekordhög nivå med ett branschindex på 74. Branschen har aldrig haft ett så högt värde tidigare och även jämfört med andra branscher står sig resultatet bra. Det visar Prognoscentrets branschmätning – en årlig nöjdkundundersökning bland bostadsutvecklarnas kunder.
– Det är glädjande att bostadsköparna blir allt nöjdare, men med tanke hur fokuserat branschens aktörer har arbetat med frågan är resultatet inte förvånande, säger Ellinor Lindström affärsområdeschef på Prognoscentret.
På torsdagen mottog JM utmärkelsen ”Årets nöjdaste kunder 2013”. Enligt Prognoscentrets undersökning får JM ett NKI (Nöjd Kund Index) på 77 av 100 möjliga poäng. Branschindex uppgår till 74.
– Det är fantastiskt imponerande att få denna utmärkelse för femte året i rad. Det visar att JM har en mycket bra dialog med kunderna när vi utvecklar våra bostäder. Den här utmärkelsen sporrar oss till fortsatt hårt arbete för att vara ledande i bostadsutvecklingsbranschen. Jag vill också poängtera att utan våra duktiga medarbetare hade detta inte varit möjligt, säger Johan Skoglund VD på JM, i ett pressmeddelande.
Det enskilda bostadsprojekt som har de nöjdaste köparna heter Majro 55+. Projektet är uppfört av Seniorgården, ett dotterbolag till JM, och har uppnått ett mycket högt NKI-värde på 88. På andra plats kom Peabs projekt Bläckhornet på 85. Trea är JM:s projekt Slussplan, också det med ett NKI-värde på 85.
Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på drygt 4200 svar från personer som köpt en nyproducerad bostad under 2013.