Kris råder i biljätten General Motors, som vill göra sig av med Saab. Men näringsminister Maud Olofsson (c) har gjort klart att regeringen inte vill gå in med pengar för att rädda Saab.
Framtiden för Saabfabriken i Trollhättan är högst osäker. Oddsen att Saab överlever till årets slut är synnerligen låga, skriver Svenska Dagbladet. 4 000 anställda vid Saab i Trollhättan bävar inför vad som ska hända och uppemot 8 000 jobb hos underleverantörer riskerar också att försvinna om Saab läggs ner, rapporterar tidningen.
Frågan är hur situationen påverkar byggmarknaden i regionen. Andreas Brendinger tror att osäkerheten har en stor psykologisk effekt, liksom de många varsel som har lagts landet över och särskilt i Göteborg.
— I Göteborg har bostadsbyggandet avstannat under senare delen av 2008 och början av 2009. Man vågar inte ta beslut att flytta eller bygga hus. Det tror jag blir följden även i Trollhättan, säger han.
Om det går så långt som att Saab går i konkurs tror Andreas Brendinger att det kommer att uppstå kaos och stor oro inledningsvis, men att nyföretagandet sedan kommer att öka.
— Så har det varit på de orter där man har lagt ner regementen under de sista 20 åren. Den verksamhet man bedriver i Trollhättan har mycket att ge. Jag tror den sektorn kommer att värdera den kompetens som finns där och etablera andra saker där, säger han.
Kortsiktigt tror han alltså att även byggmarknaden kommer att bromsas regionalt om Saab går i konkurs.
— Bostadsmarknaden kommer att få det tufft framledes, men om ny verksamhet etablerar sig där kommer om- och nybyggnad ta fart. Byggare är ganska luttrade, de är vana vid upp- och nedgångar och branschen är fantastisk på att ställa om sig, säger han.