Med Silvio Berlusconi tillbaka i Italiens regeringssäte är än en gång Messinabron, som ska förbinda Kalabrien i södra Italien med ön Sicilien, ett prioriterat industriprojekt.
När Berlusconi satt i regeringen sist beslöt han om byggstart till 2006. Sedan förlorade han valet och Romano Prodi lade projektet på is.
Men nu är Berlusconi tillbaka och han vill till varje pris göra bron till ett minnesmärke över sig själv, rapporterar italienska tidningar.
Ny starttid för första spadtaget är satt till 2010, sex år senare ska bron med sin spännvidd på 3,3 km och sina pyloner på 382 m stå klar. Slutnotan för projektet uppskattas till över 70 miljarder kronor.
Kritikerna har hela tiden hävdat att kostnaderna är för stora för att kunna försvara trafiken 100 000 bilar och 200 tåg per dygn. Området är dessutom geologiskt mycket instabilt med ideliga jordbävningar, och starka vindar blåser ofta genom Messinasundet.
Men Berlusconiregeringen anser att italienska ingenjörer har fått visa framfötterna på många håll runt om i världen. Nu är det dags att få göra det även på hemmaplan. Och maffian är förtjust. Bygget uppskattas ge sysselsättning åt 40 000 personer. En stor del av dessa kommer på ett eller annat vis att jobba åt den organiserade brottsligheten i en landsända av Italien som ständigt plågas av arbetslöshet.
Håkan Abrahamsson/Ny Teknik