— Man ska se till att arbetet blir rätt utfört, och säkerställa att vägen får den livslängd och klarar av så stor last som bestämts, säger Nils Rydén på Lunds tekniska högskola.
Majoriteten av de svenska vägarna byggdes under 60 och 70-talet. Snart är de uttjänta och behöver repareras. Bara i år kostade Vägverket och Banverkets nya projekt 24 miljarder kronor. En kostnad som enligt Vägverket ska minskas — med hjälp av ljudvågor.
Det är den unga forskaren Nils Rydén som utvecklat metoden där ljudvågorna kan visa hur vägen ser ut inuti och se till att den blir rätt byggd. Enligt Vägverket ska ljudvågorna bli standard och innebära stora kvalitetsförbättringar och kostnadsbesparingar.
— Med ljudvågor kan man, ungefär som röntgen eller ultraljud, få information om materialets sammansättning och styvhet på en dataskärm. Då kan man se till att arbetet blir rätt utfört, och säkerställa att vägen får den livslängd och klarar av så stor last som bestämts. I dag borrar man exempelvis upp asfalt- och betongprover istället för att använda sådan här oförstörande provning, säger forskaren.
Nils Rydén är forskare i teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola. Vid sidan av sin forskning bistår han Vägverket och olika byggbolag med att justera tekniken så att de kan använda den efter sina behov.
Jonas Blomquist/Minimedia