Intill Norra Bantorget i Stockholm håller Oden Anläggningsentreprenad och Züblin på att bygga en arbetstunnel till Citybanan. Björn Andersson drar på sig stövlar, hjälm och varseljacka över kavajen innan han går ner till bygget.
Hittills har man hunnit 180 meter ner i berget. Ventilationsröret som ska dra ut de farliga gaserna knäpper och knastrar. Längst ner rinner vatten längs bergväggarna och lukten av ammoniak sticker i näsan.
— Det blir en reaktion med betongen när man spränger. Det luktar alltid så här, berättar byggjobbaren Per Wreding.
På väggen vid tunnelmynningen har någon sprejat en barbröstad kvinna.
— Vi försöker hålla sånt borta, det är absolut inte i linje med vad vi tycker. Men folk kommer in och klottrar överallt. Jag har väldigt svårt att tänka att någon av oss har gjort det där, säger Björn Andersson.
Han tillträdde som vd 2004, när Oden Anläggningsentreprenad bildades ur konkursen efter Oden Anläggning.
— Det var ett privatägt familjeföretag som växte väldigt fort. Det växte fortare än de hade finansiella muskler till och konkursade av likviditetsskäl. Verksamheten köptes upp av privata investerare och några nyckelpersoner i Oden. De gamla ägarna, vd:n och den administrativa chefen, slutade, men i övrigt tog vi i huvudsak över hela personalstyrkan, berättar Björn Andersson.
Sedan dess har bolaget tredubblat sin omsättning. Nyckeln till framgång har varit väl genomförda projekt, lyckad rekrytering — samt en stark marknad i ryggen.
— När vi tog över hade vi en omsättning på 400 miljoner för åtta månader. I dag har vi en omsättning på 1,2 miljarder på årsbasis, säger Björn Andersson.
Förra året köptes 85 procent av Oden Anläggningsentreprenad av det österrikiska byggbolaget Strabag. I våras köpte Strabag de återstående 15 procenten, som ägdes av Odens ledningsgrupp.
— Vi ser det som meningsfullt att en så stor ägare har ett helhetsägande, det är särskilt logiskt när det gäller den fortsatta expansionen, säger Björn Andersson.
Odens vd är enbart positiv till det österrikiska uppköpet.
— Nu har vi en jätte av Skanskas storlek som ägare, med resurser och kompetens i ryggen. Det är en ägare som kan vår bransch och kan hjälpa oss att utveckla vår affär.
Oden anläggningsentreprenad och dess ägare håller på att titta på hur värdekedjan kan förlängas. Det handlar till exempel om att starta egen asfaltproduktion och att köpa bergtäkter.
— Vi har varit nära att köpa täkter några gånger. Att bygga ut verksamheten successivt är oerhört viktigt för vår långsiktiga lönsamhet, säger Björn Andersson.
Genom uppköpet kan Oden anläggningsentreprenad vara med och tävla om jätteprojekt i miljardklassen.- Men det är inget egenvärde. Vi vill fortsätta växa i medelstora och stora projekt, värda mellan 100 och 300 miljoner, säger Björn Andersson.
Företagets målsättning är att fortsätta att växa med ungefär 20 procent per år. Samtidigt har konkurrensen i anläggningssektorn hårdnat, dels på grund av en ökad närvaro av utländska företag, dels på grund av att bostadsproduktionen har gått ner.
— Om man tittar på tillväxtförväntningarna i anläggningssektorn så ligger de runt 9 procent. Eftersom vi är en förhållandevis liten spelare än så länge bör 20 procent vara möjligt, säger Björn Andersson.
Strabag ser köpet som en plattform från vilken koncernen kan fortsätta växa och etablera sig som en av de tre största aktörerna på marknaden.
På frågan om han är nöjd med företagets utveckling under de senaste fem åren blir Björn Andersson tyst länge. Han tittar ner och tänker. Till slut kommer svaret:
— Ja. Men det är fortfarande mycket vi kan förbättra. Det är en oerhört personberoende verksamhet, det är viktigt att ha rätt stöd till killarna och tjejerna som jobbar därute. Det gäller att hela tiden ha fingret på pulsen.
Björn Anderssons ledarskapsfilosofi handlar om öppenhet och feedback.
— Jag försöker undvika att sitta på information som kan vara av nytta för folk, och jag försöker ge både positiv och negativ feedback. Jag tror att det är väldigt viktigt att folk känner sig uppskattade när de gör ett bra jobb.
Det som stör honom mest är när han inte får besked i tid om att ett projekt går dåligt.
— Projekt måste knådas hela tiden för att göra dem så lönsamma som möjligt. Det finns alltid en risk att folk inte vill komma med dåliga nyheter och dröjer för länge tills det är svårt att vända projektet rätt igen. Då blir jag besviken.
Arbetet som vd tycker Björn Andersson är roligt.
— Vi är ett nischat infrastrukturbolag och infrastruktur är ett eftersatt område. Dessutom är det en projektverksamhet, som är mycket omväxlande. Det är nya utmaningar med varje projekt, säger han.
En jäkel på navigation
Namn: Björn Andersson
Ålder: 50 år.
Bor: I villa i Nacka, utanför Stockholm.
Familj: Hustru och tre söner, 17, 15 och 8 år.
Utbildning: Civilekonom.
Lön: 110 000 kronor i månaden.
Tidigare arbeten: Har haft flera tjänster på Shell, bland annat som ekonomi- och finansansvarig för Shell i Sverige, samt ekonomi- och finansansvarig på NCC.
Fritidsintressen: Segling, jakt och att träna barn i ishockey i Boo IF.
Dold talang: ”Jag är en jäkel på navigation. Jag jobbade i flottan i tre år som reservofficer innan jag pluggade till civilekonom.”