Nyheter

Tryck på KTH arbetsmarknadsdagar

Dåliga tider märks inte på KTH arbetsmarknadsdagar Armada. Det är fullbokat sedan länge, 150 företag ställer ut för att locka till sig de blivande talangerna, lika många som förra året under högkonjunkturen.

Nytt för i år är en onlinetjänst, Armada 2.0, där alla de utställande företagen är sökbara. Sökportalen är ihopkopplad med Facebook.

— Det innebär att man kan se vilka företag ens vänner har kollat på. På det sättet ser man vilka andra företag som är heta, men framför allt är det ett socialt verktyg som sätter fokus på karriär och arbetsliv genom att göra detta till ett diskussionsämne på campus, säger Filip Hansson, Armadas textansvarige.

— En rätt cool feature är att man kan plocka ihop en egen mässkarta som endast innehåller företag som man själv vill besöka på mässan. Man bockar för sina företag och så får man ut en personlig karta som man kan ta med sig in i mässvimlet helt enkelt, säger Filip Hansson.

Själva mässdagarna infaller 17—18 november, men redan på onsdagen drog man i gång med casetävling. 80 studenter i femmannalag fick lösa problem som bland andra huvudsamarbetspartnerna Vattenfall och Ericsson hade satt ihop. Ericssons strategicase kombinerade affärsutveckling med teknik, Vattenfall ville förena minskade koldioxidutsläpp med tillväxt och lönsamhet medan PEAB, som också deltog, hade ett case om logistik. Efter tävlingen fick tävlingsdeltagarna gå i mingelskola och sedan visa vad de har lärt sig på kvällen vid buffén med företagsrepresentanterna. Där korades också de tre vinnande lagen, som får besöka företagen som pris.

— En underbar start på något som vi har jobbat för så länge, säger Alexander Jonsson, näringslivs- och eventansvarig, om startkvällen.

Han konstaterar att det är extra stort intresse för Armada i år. Det kan man se bland annat på söktrycket på de olika evenemangen. Man har varit tvungen att sålla bland anmälningarna.

I nästa vecka är det Sen kväll med Armada, där ståuppkomikern Marcus Palm grillar företagsrepresentanter i soffan. Det är också I Armada Challenge, femkamp där representanter från Vattenfall deltar i lagen.

De som har extra stor tur är bland de cirka 100 som de utställande företagen har valt ut till enskilt samtal.

Elisabeth Vene