Företaget, som är en avknoppning från Imperial College i London, vann nyligen vann utmärkelsen ” The Rushlight Award” tack vare sina nya metoder.
Under 2010 t ska bolaget bygga en pilotanläggning där den nya cementen ska produceras.
Tack vare ett nytt sätt att tillverka cementen får man ett byggmaterial som efter 5-10 år har absorberat mer koldioxid än vad tillverkningsprocessen orsakat.
Cement – en gammal miljöbov
Cementindustrin idag är en av de värsta klimatbovarna och bidrar med koldioxidutsläpp på över två miljarder ton om året. Det är dubbelt så mycket som flygindustrins samlade koldioxidutsläpp, enligt många bedömare.
Framförallt är det tillverkningsprocesserna som gör cement till klimatbov.
Den huvudsakliga beståndsdelen är kalksten, kryddat med lermineraler. Detta krossas och mals till ett torrt så kallat råmjöl — som sedan bränns i ugnar vid temperaturen 1 400 grader.
Av denna energikrävande process får man en hård mineral som påminner om porslin, en klinker som mals och blandas med lite gips till ett pulver — cement.
I nästa process, när cementen används för att producera betong, ska materialet ”brinna”, härdas.
Då absorberas koldioxid. Men inte tillräckligt mycket för att kompensera för de tidigare emissionerna.
Talk istället för kalk
Brittiska Novacem har dock en annorlunda tillverkningsprocess.
Kalkstenen, eller delar av den, ersätts av talk — magnesiumsilikat. Dessutom tillsätts några mineraler, oklart vilka.
Ugnarna behöver då inte hettas upp till 1 400 grader utan den kemiska processen inträffar vid lägre temperaturer. Utsläppen blir mindre.
De blir så låga att mängden koldioxid som absorberas under härdningen ”äter upp” utsläppen från tillverkningsprocesserna.
Med råge, enligt Novacem.
– Med vår teknik går det att förändra cementindustrin från koldioxidbov till en bransch som bidrar till att får ner utsläppen av koldioxid, skriver det brittiska företaget på sin hemsida.
Dyrt att flytta från kalkbrott till talkbrott
Bo-Erik Eriksson, utvecklingschef på Cementa, är inte så insatt i den brittiska metoden att han kan betygsätta den. Men för ett företag som Cementa är det tveksamt om den skulle vara ekonomiskt möjlig.
– Vi har byggt våra cementtillverkande enheter där råvaran, kalkstenen, finns. Det är enorma investeringar som kostat miljarder kronor. Att lägga ner dessa och sedan bygga nya enheter där talkfyndigheterna ligger kan bli alltför dyrt, säger han.
Cementa driver nu ett projekt som går ut på att finna metoder för får ner koldioxidutsläppen.
– Själv jag tror koldioxidavskiljning och lagring av koldioxid passar bättre i Sverige, Branschen forskar mycket omkring det. Om tio år tror jag vi har tekniken, säger Bo-Erik Eriksson till Ny Teknik.