Nyheter

Verktygsjätte sparar steg

Würth jobbar mot byggindustrin i andra länder. Men i Sverige har verksamheten varit blygsam. Nu ändras det när bolaget storsatsar på byggdivisionen.

Det är med ett nytt koncept som Würth på allvar ger sig in i byggbranschen. Devisen för den nya kampanjen är ”Nu förändrar vi Byggsverige”. Utanför varje bygge där de får avtal sätts en container upp med kundanpassat sortiment. Würth fyller sedan kontinuerligt på sortimentet.

– På det sättet får platschefen tid över för annat än att hämta material, säger Fredrik Holm, marknadschef.

Han visar uträkningar om hur mycket tid byggarna ägnar åt att hämta och beställa material. I synnerhet ”C-artiklar”, det som Würth tillhandahåller. I bolagets sortiment finns verktyg, maskiner, personlig skyddsutrustning och fästmaterial.

-Det är ju inte klokt att de lägger så mycket tid på att hämta och beställa material. Vi vill bidra till att öka produktiviteten i branschen genom att underlätta den här hanteringen för byggbolagen , säger Fredrik Holm.

Würth har verksamhet i 86 länder, 58 000 medarbetare och en omsättning på 80 miljarder kronor. Hälften av detta är mot byggindustrin. Det svenska huvudkontoret finns i Örebro. Därifrån har byggdivisionen byggts upp under två års tid.

Rekryteringen av säljare pågår för fullt. Det svenska bolaget omsätter i dag en halv miljard kronor. År 2013 ska den siffran ha dubblerats. Och det är på byggsidan de stora marknadsandelarna ska tas.

Målet är att bygg ska stå för 40-45 procent av miljardomsättningen.