— Utomordentligt dystert, kommenterar Stockholms Handelskammare.
”Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län genom en folkomröstning avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man i stället vill satsa på ökad kapacitet i kollektivtrafiken.”
Så skrev partiledarna och ledande representanter för Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet häromdagen i ett gemensamt pressmeddelande.
Förbifart Stockholm är den planerande motorvägssatsningen med planerad byggstart 2012. När den står klar, enligt planerna åtta år senare, ska den sträcka sig cirka två mil från E 4/E 20 Kungens kurva i söder till E 4 Häggvik i norr. Prislappen beräknas bli cirka 28 miljarder kronor.
— Cirka fem miljarder ska komma från statliga anslag. Resten är intäkter från trängselskatten, har Niklas Lundin, ämnesråd på regeringskansliet förklarat för Byggvärlden i en tidigare artikel.
Förbifart Stockholm har dock fått stark kritik från bland annat miljörörelsen och från både Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Kritiken går bland annat ut på att satsningen kan bidra till växthuseffekten med ökad biltrafik, samt att satsningarna på kollektivtrafik riskerar att minska. Med en folkomröstning vill nu oppositionen låta invånarna ta ställning till två alternativ. Antingen bygga ut kollektivtrafiken, eller bygga Förbifart Stockholm. Enligt oppositionens överenskommelse bör omröstningen hållas den 23 september 2012.
Kritiken mot oppositionens förslag på en folkomröstning har dock inte låtit vänta på sig.
Stockholms Handelskammare meddelar att en folkomröstning leder till att bygget av Förbifarten försenas med åtminstone tre år, samtidigt som behovet av nya vägar ökar dramatiskt med den snabba befolkningsökningen.
— Det är oseriöst av den rödgröna oppositionen att inbilla väljarna att de måste välja mellan vägar eller kollektivtrafik. Sanningen är att ett växande Stockholm behöver både och, skriver Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
Kritiken späs på av att Socialdemokraternas oppositionsborgarråd i Stockholm, Carin Jämtin, för några veckor sedan i en intervju förklarade att partiet var villigt att köra över Vänsterpartiet och Miljöpartiet i frågan.
— Vi kan inte se hur man kan lösa trängseln varken i bil- eller kollektivtrafiken om vi inte bygger Förbifart Stockholm, sade hon i en intervju med Dagens Nyheter.
När nu förslaget om en folkomröstning lanserats står Carin Jämtin som en av avsändarna.
— Ett totalt haveri för Carin Jämtins ledarskap, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm till samma tidning.
Landstingsrådskandidaten Ilija Batljan (S) är en av förslagsgivarna till en folkomröstning. Han anser att kritiken är uddlös.
— Sten Nordin var emot trängselskatten och sedan var han med att permanenta den. Vad jag menar är att det är tråkigt med all den här pajkastningen. Det är så att man kan bli less på politiken, säger han till Byggvärlden.
Det är dock inte bara politiker som kritiserat förslaget på en folkomröstning. Till TT säger Folke Johansson, professor i statsvetenskap, att de rödgrönas förslag att påtvinga några kommuner och dess invånare en folkomröstning är en absurditet i strid med grundlagen. Professorn menar att det sätter det kommunala självstyret ur spel.
— Det är en absolut konstighet. Att riksdagen sedan skulle fatta beslut om vilka alternativen skulle vara är ytterligare en konstighet, säger han.
Ilija Batljan tycker dock inte att det är konstigt att det är just stockholmare som får rösta.
— Det är vi stockholmare som betalar för det mesta av kalaset. Det är ett projekt som berör oss mest.
Varför ska en folkomröstning avgöra den här frågan?
— En folkomröstning är nödvändig eftersom det är en så stor fråga. Det handlar om investeringar på cirka 28 miljarder, och bygget sträcker sig dessutom över flera mandatperioder. En folkomröstning ger legitimitet åt projektet. Jag vill själv att Förbifarten ska byggas och är övertygad om att stockholmarna kommer att rösta ja, säger han till Byggvärlden.
Varför vill ni hålla den först 2012? Det känns som om det är väldigt långt fram i tiden, inte minst med tanke på att alla tycks vara överrens om att infrastrukturen i nuläget inte räcker till?
— I princip så är det ingenting som hindrar att man sätter spaden i jorden dagen efter en folkomröstning.
Men då krävs en massa planering. Om det blir ett nej, har man inte lagt ned en massa pengar i onödan då?
— Nej. För det första så är förberedelserna inte alls så kostsamma om man ser till hela projektet. För det andra så är aldrig sådana här förberedelser förgäves. Stockholm är i behov av infrastruktursatsningar och då är all kunskap vi kan få värdefull.