Nyheter

Katalogen som överlevde webben

Nyligen kom nummer 58 av Elfa-katalogen. Den ges ut sedan 1945 och rymmer i år 2 898 sidor späckade med komponenter.

* Erik Gravenius, informationsansvarig på Elfa, hur kan en sådan tegelsten av papper överleva år 2010?

– Vi har kollat med våra kunder vad man har den till, och oftast sitter man och bläddrar och slår i katalogen, och sedan beställer man via nätet.

– Service- och underhållstekniker tycker dessutom att den är väldigt praktisk att ta med sig ut i fält när de jobbar.

– Sedan används den ofta också som undervisningsmaterial i skolor. Den brukar stå i matte- och fysiklärares bokhyllor. Det finns faktasidor längst bak om våra produkter, till exempel för att visa hur en konding funkar och hur ett motstånd är uppbyggt.

* Vad är det som gör katalogen bättre än er hemsida?

– Jag tycker personligen att det är lättare att skaffa sig överblick – på ett uppslag kan du ha tio, femton produkter. Vi försöker göra det med vår hemsida också, men oftast får man bättre översikt i en tryckt katalog.

* Hur stor är upplagan?

– I år låg vi nog på en totalupplaga på drygt 120?000, fast då är det sju olika språk. Den svenska katalogen tryckte vi i ungefär 40?000 exemplar.

* Katalogen är gratis, är det värt kostnaden för Elfa?

– Om man tittar på elektronikmarknaden i stort ger alla våra stora internationella konkurrenter ut en katalog. Och har du en katalog på det lokala språket ligger du långt, långt före dina konkurrenter.

– Det kan tyckas konstigt år 2010, men så är det. Det tryckta mediet är faktiskt fortfarande väldigt genomslagskraftigt.