Johannes Truschel är projektchef på tyska Bilfinger Berger. På Citytunneln var han vd för MCG, Malmö Citytunnel Group, konsortiet mellan Bilfinger Berger, Pihl & Søn och Aarsleff. MCG tog hem Citytunnelns största entreprenad, med uppgift att bygga tunnlar och bergrum. Han tycker att den viktigaste orsaken till att projektet blev en framgång var samarbetet mellan entreprenör och beställare. – Tyvärr har vi inte nått den nivån av samarbete i Tyskland. Vi strider med varandra, och som jag förstår det är det likadant i Danmark. För de flesta av oss var det en ny erfarenhet. Beställarens förtroende för entreprenörernas tekniska kunnande bidrog också till entreprenörernas vilja att göra sitt bästa. – Det var inte långa diskussioner om något skulle fungera. De sa till oss att ”ni är entreprenören, vi litar på att ni vet vad ni ska göra.” Som jag ser det var det en väldigt god drivkraft för oss. Nu tycker han att det är frustrerande att vara tillbaka i Tyskland. Men han har ett fortsatt engagemang i Sverige genom sitt arbete som ombud för Bilfinger Berger på Citybanan i Stockholm. – Även på Citybanan nämner man samarbete i upphandlingen, men på grund av olika kontraktsvillkor har vi inte nått samma samarbetsnivå som i Malmö än.