Färden började redan kvart över åtta på onsdagsmorgonen. En bogserarbåt kastade ankar vid Underås utanför Södertälje. Med sig hade den en 100 meter lång och 20 meter bred tunneldel till kommande Söderströmstunneln i centrala Stockholm.
— Färden gick dock i två knop så det tog ett tag att komma fram. Dessutom var man ju tvungen att ta hänsyn till den tidiga isläggningen och vara extra försiktig, berättar Eva Rådmark Herrder, Trafikverkets informationschef för Citybanan.
Strax efter tre var tunneldelen framme vid Söder Mälarstrand.
— Här ska den gjutas färdigt. Vi räknar med att alla tre delarna ska vara klara 2012. Sedan kan vi påbörja sänkningsarbetet, säger Eva Rådmark Herrder
Söderströmstunneln
· Söderströmstunneln ingår i den kommande Citybanan som just nu byggs i Stockholm.
· Söderströmstunneln ska bli en 300 meter lång sänktunnel, fördelad på tre element, samt platsgjutna betongtunnelanslutningar.
· Söderströmstunnels ska sträcka sig mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen.
· 2017 ska tunneln öppna för spårtrafik.
· Trafikverket är byggherre och Joint Venture Söderströmstunneln är totalentreprenör.