Någon aNågon akut risk för ras är det inte. Men hallen och taket byggdes för över 30 år sedan och taket är dimensionerat för att klara 0,75 kilonewton per kvadratmeter. Nu måste det förstärkas så att det klarar Boverkets nya norm och stå pall för 2,0 kilonewton per kvadratmeter. Bolaget Swedavia, som äger svenska flygplatser, har utsett ankomsthallen i Landvetter till pilotprojekt för hur flera svenska flygplatsbyggnader ska förstärka sina tak. Jobbet får inte störa resenärerna utan måste utföras tyst, med material som inte luktar och inte rör upp damm. Uppdraget gick till ett litet konsortium som består Boråsföretaget Johns bygg & fasad samt Skandinavisk industriutveckling European Industrial Group uppbackade av sin leverantör, den schweiziska kolfiberspecialisten S & P Clever Reinforcement Company. Att taket ska förstärkas med kolfiber – här och var kompletterat med järnplattor – var en självklarhet. Det går inte baxa in nya stålbalkar och svetsa och slipa utan att det luktar och slamrar. Det är tillräckligt svårt att under tystnad få bort gammal färg på de befintliga bjälklagsbalkarna så att limmet – ett luktfritt epoxilim utan lösningsmedel – får fäste och klarar att bita tag i de 1,4 millimeter tjocka laminat av kolfiber som förstärker balkarna på undersidan. Skandinavisk industriutveckling har en metod som ljudlöst och luktfritt befriar stål- och järnbalkar från gammal målarfärg och andra ytbeläggningar genom att man värmer upp ytan med induktion. Det är dammfritt, ljudlöst, torrt och både snabbare och billigare. Kolfiberlamellerna ska placeras på de upp till 40 meter långa balkarna. – Med kolfiberlamellerna åtgärdar vi dragkrafterna i balkarna. Tryckkrafterna tar vi hand om genom att limma stålplattor på vissa ställen på ovansidan, säger Tony Svensson på Johns Bygg & Fasad.