”Ljust och fräscht” heter en aktuell krogshow med komikerna Henrik Schyffert och Fredrik Lindström. När började boendets olika nyanser av vitt skapa större debatt än vårdköerna, frågar de sig? Titeln på showen är inte tagen ur luften. I undersökningen Mäklarspråket 2011 har Bovision.se undersökt cirka 11 000 bostadsannonser, skrivna av mäklare och utlagda på företagets hemsida. De tre vanligast förekommande orden är stor, ljust och vackra. Ordet fräscht hamnar på nittonde plats. – Sedan har vi inte tittat på geografiska skillnader, men jag är säker på att det finns. Också inom Stockholm. Man skriver gärna om våningar på Östermalm men det finns knappast en våning i Vällingby. Där skriver man om lägenheter, säger Ulf Magnusson, vd på Bovision.se. I rapporten konstaterar ni att annonser alltmer liknar inredningsartiklar. På vilket sätt? – Förr var det mer en torr uppräkning av fakta. Nu skriver mäklare längre, beskrivande texter. Det är mer känslomässigt. Undersökningen listar de 50 vanligast förekommande orden i annonserna. På listan placerar sig ord som vackra, bra, fin, härlig, trevlig, fantastisk, perfekt, bästa, trivsamt och attraktivt. Vad säger de här orden egentligen om en lägenhet? – Det handlar såklart om att det ska förstärka de positiva värdena med en lägenhet. Mäklarbranschen är på så sätt illusionsskapande. Men sedan finns det en anledning till att mäklare skriver som de gör: Det fungerar. – Varje vecka är 1,5 miljon människor inne på de största bostadsannonssidorna. Samtidigt görs det bara 3 000 affärer under samma tid. Det är alltså människor som går in på sidorna och drömmer om ett annat boende och liv. Varför är det så viktigt att allt är ljust och fräscht? – Orden tolkas nog ofta som att man inte behöver renovera något vid ett köp. Ska bostaden, mer än förut, spegla ens lyckade liv och identitet? – Visst signalerar man sin tillhörighet i samhället genom var och hur man bor. Sedan har ju boendet alltid haft denna funktion. Tänk bara på adeln och deras behov av att bo fint. Beskriver annonserna verkligheten? Är verkligen alla bostäder så homogena och opersonligt tråkiga, som det låter? – Jag tror att beskrivningarna är mer homogena än verkligheten.
De fem vanligaste orden i annonser
1. Stor
2. Ljust
3. Vackra
4. Öppen
5. Bra
Undersökningen Mäklarspråket 2011 bygger på de ord som förekommer i mäklarnas annonser på Bovision.se. Analysen genomfördes i januari 2011.