Byggnaden, med fasad av glas och kopparnät, kommer att ligger mittemot den nuvarande Centralstationen mitt i hjärtat av Stockholm. Det tar upp hela kvarteret där hotell Continental ligger, alldeles intill Klara kyrka.
– Kanske det mest centrala kvarteret i hela Sverige, säger Göran Cars, KTH-professor i samhällsplanering, i tidningen Dagens nyheter.
Huset blir så stort att det fortfarande kommer finns plats för ett större ett större hotell, plus bostäder på det två översta våningarna. Själva stationsrummet, med ingång från bottenplanet, blir tre våningar högt.
Det som talar för att denna lykta är det slutliga förslaget till Citybanans huvudstation är att både byggherren Trafikverkets och fastighetsägaren Jernhusens ser det så; det är deras ståndpunkt.
Om huset ska ritas om är risken uppenbar att Citybanan står utan huvudstation när hela projektet invigs 2017.
Det som gör att husen lyser på ett diskret sätt är valet av materialet i fasaden. Glaset och kopparnäten får fasaden att skimra på dagen. På kvällarna är det verksamheterna inne i byggnaden som lyser igenom.
Göran Ekeroth på arkitektfirman Strategisk Arkitektur har ritat huset — som nu ska ut på ”samråd” till berörda parter.
Projektet Citybanan, som startade 2009 och pågår för fullt, kommer enligt planerna att kosta närmare 17 miljarder kronor. Ungefär hälften av alla järnvägstunnlar i och omkring Stockholm har hittills sprängts.