Det handlar om ett familjeföretag som funnits i fyra generationer.
I över 107 år.
Men över en natt blev Eksandhs, ledande i Skåne när det gäller bygg- och industrihandel, uppköpt av B&B Tools. Köpet innebär 100 procent av aktierna i Arvid Svensson Eksandh Pro AB, som är den tredje största verksamheten för industriåterförsäljare i Sverige.
— Det har varit en hektisk tid och mycket nytt att sätta sig in i, säger Ola Johnsson, vd för Eksandhs.
— Det är ett stort steg och en stor möjlighet till en större utveckling om vi tittar in i framtiden.
När han tog över vd-rollen blev han unik i familjeföretaget.
— Jag var den förste som blev vd utanför familjen, säger Ola Johnsson.
Han började som marknadschef på Eksandhs i januari i år. Efter bara fem månader utsågs han till vd när Eksandhs gick ihop med Arvid Svensson AB och Håkan Eksandh övergick till rollen som koncernchef.
Ola Johnssons första mål:
— Jag vill få ihop företaget till en helhet, så att kunden som handlar i till exempel Lund även känner igen sig på något av våra tre andra försäljningsställen. Det handlar om att skapa en gemensam kultur.
Eksandhs mål är att skapa Skånes bästa bygg- och industrihandel. Kort sagt: att vara det självklara förstahandsvalet för kunder och leverantörer.
Hur märker ni av byggboomen just nu?
— Givetvis ökar vår försäljning på bygginriktade produkter. Antalet kunder i våra butiker ökar hela tiden beroende på att det är mer bråttom att få fram produkterna, säger Ola Johnsson.
Hur ser du på ditt jobb som vd?
— Det är mycket stimulerande att få vara med i ett skede då vi går från familjeföretag till internationellt börsbolag.
Vad är din vision med Eksandhs?
— Framför allt att tillgodose industri- och byggkunders behov av produkter och tjänster, mer konceptförsäljning av en total förbrukning.
Ni har låg personalomsättning. Hur har ni lyckats med det?
— Det gäller att vårda personalen på ett bra sätt. Gör man inte det klarar man heller inte av att få kontinuitet. Där tror jag vår största framgång ligger.
Hur ser ni på framtiden?
— I samband med vårt inträde i Tools så kommer vi åt mer rikstäckande kunder och ett koncept för industrin som heter MRO. Det innebär att vi tar ett helhetsgrepp mot kunden till att vara mer partner än bara produktsäljare.
Kommer ni att kunna fortsätta satsa på nya artiklar och bygga ut er verksamhet ytterligare?
— Ja, vi är väldigt vaksamma på förändringar. Det gäller både nya produkter och stillastående produkter.
Nils Eksandh
Grundat:1900.
Hemort:Lund, Malmö, Landskrona och Helsingborg.
Anställda:75.
Omsättning 2006:175 miljoner.
Produkter:Industri- och bygg- förnödenheter.
Affärsidé: Att på effektivaste sätt sälja och distribuera de förnödenheter den lokala bygg- och tillverkningsindustrin efterfrågar för produktion och underhåll.
Största kund:Tetra Pak.