År 2012 kan bli ett riktigt bra år för byggjätten Skanska. Fotbolls-EM går av stapeln i Polen vilket kommer att kräva stora investeringar. Samma år inleds de Olympiska spelen i London där Skanska redan har en fot inne i några projekt. Det är dock ett tag fram till dess. Men med den nye amerikanske presidenten installerad vädrar Skanska morgonluft.
Barack Obamas planerade stimulanspaket syftar till att öka investeringarna i skolor, sjukhus och infrastruktur. Det är just det som Skanska sysslar med i USA. Byggverksamheten är Skanskas absoluta kärna och USA är bolagets enskilt största marknad, nästan en tredjedel av försäljningen kommer härifrån.
Även om insatserna för att stimulera den amerikanska ekonomin går i lås är konkurrensen hård, då Skanska inte är ensamt på banan. Mycket talar ändå för att bolaget får en del av kakan då Skanska sedan länge är etablerat i USA. Strax före jul fick Skanska en order på att bygga grundläggningen till en knutpunkt för tunnelbanan vid Fulton Street på Manhattan.
Tidigare oroade utvecklingen i USA, nu är det i stället den nordiska byggmarknaden som är det stora bekymret. Den börjar se riktigt trist ut i hela regionen. Skanska spår lägre volymer på omkring 15 procent nästa år och personal har redan varslats. Att den svenska räntan kommit ner underlättar visserligen läget för byggsektorn.
Det finns även en del att hämta från det svenska stimulanspaketet i form av mer resurser till drift och underhåll av vägar. I Norge väntas snart besked om i fall det kommer att skjutas till några extra pengar till bygg- och anläggningsprojekt. Det behövs statliga åtgärder för att hjälpa upp byggbolagens orderingång.
Skanskas verksamhet inom infrastruktur har också ett statligt inslag, nämligen projekt med offentlig- privat samverkan (PPP). Skanska har åkt på en del minor och framför allt i samverkansprojekt i Storbritannien. Men i slutet av förra året blev det känt att Skanska är med att bygga andra etappen av en polsk motorväg. Finansieringen sker av Nordic Investment Bank och uppdragsgivare är Gdansk Transport Company där Skanska också är delägare.
Affärer med liknande upplägg kommer troligen att öka. Tidigare har den svenska regeringen varit kritisk till privata intressen i infrastrukturprojekt. Men i en lågkonjunktur, då ökad sysselsättning prioriteras, kan upplägget locka. Staten behöver inte finansiera hela kalaset själv och inte heller stå för hela risken.
I april förra året rekommenderade Affärsvärlden sälj på Skanska och kursen har fallit lika mycket som börsen (30 procent). Men faktum är att Skanska har klarat sig bättre än sina svenska konkurrenter eftersom bolaget saknar samma höga exponering mot bostäder. Tidigare såg vi en risk i att Skanska är en aktör på den amerikanska marknaden. Men nu tror vi att USA i stället kan hjälpa Skanska och kompensera den allt svagare utvecklingen i Norden.
Siffrorna för byggverksamhetens första nio månader i fjol talade sitt tydliga språk. Rörelsemarginalerna minskade för första gången på tre år och landade på knappt 3 procent. Vi tror inte att det fjärde kvartalet ska visa så starka siffror att det lyfter helårsresultatet nämnvärt. Räknat på våra prognoser värderas Skanska till nio gånger vinsten 2009.
Skanska har inga skulder, utan en nettokassa på omkring 7 miljarder kronor. Den kommer att behövas för att finansiera infrastrukturprojekt och inte minst när Skanska ska ut och slåss om uppdragen på den amerikanska byggmarknaden. Vi ändrar vår rekommendation till köp. Riktkurs 80 kronor.
Nina von Koch / Affärsvärlden