Gångbron vid stationen spärrades av och tågtrafiken förbi Älvsjö stod still i någon timme. Nu kan trafikkontoret i Stockholm blåsa faran över.
— Vi upptäckte sprickorna i pelaren redan för några veckor sedan, men det kunde ju inte de som ringde och larmade veta om. Vi har inspekterat den och kommer att göra en provisorisk lagning, säger broingenjören Anders Samuelsson.
Han berättar att det är en ispropp i ett stuprör inne i pelaren som har frusit och spräckt betongen. Sprickorna såg värre ut i dag än vid upptäckten, men det handlar inte om akuta skador.
Broarna i Stockholm har generellt rätt många år på nacken.
— Enkelt sett så finns det ett behov av renoveringar på mellan 100 och 150 miljoner kronor per år, men de pengarna får vi förstås inte alltid. Slussen är värst drabbad, vi får hela tiden vara där och skrapa bort lösa betongbitar. Men eftersom den ska byggas om gör vi minsta möjliga åtgärder, säger Anders Samuelsson.
Han hoppas på att byggstart för nya Slussen inte ska dröja längre än till 2012, som planerat. I det långa loppet fungerar det inte att lappa och laga.
— Förutom Slussen skulle Stadshusbron behöva renoveras, den börjar bli väldigt sliten.