I fredags fattade danska folketinget (riksdagen) definitivt beslut om att ge klartecken till en fast förbindelse över Fehmarn Belt. Företaget som ska bygga förbindelsen har beslutat låta två rådgivningsgrupper studera varsitt alternativ till förbindelse.
Även om det i planeringen hittills mest har talats om en broförbindelse, vill företaget Femern Baelt A/S även låta studera en tunnelförbindelse.
Uppdraget att utreda tunnelalternativet går till dansk-brittisk-holländska konsultgruppen Ramboll, Arup och Tec. Genom studien ska man se vilka miljöfördelar en tunnel kan få framför bron, men även vilka nackdelarna blir.
Förbindelsen mellan danska Rödby och tyska Puttgarden kommer att bli 19 km lång, vilket skulle göra en tunnelförbindelse till världens längsta.
Tre gånger längre än dagens längsta, Trans Bay Tube Bart Tunnel i San Francisco och fem gånger längre än Öresundstunneln, påpekar tunnelkonsortiet.
Tunneln som ska projekteras blir en fyrfilig motorväg och en dubbelspårig järnvägsförbindelse.
Även broförslaget ska handla om en fyrfilig motorväg samt dubbelspår för järnväg. Den lösningen ska utredas av dansk-tyska samarbetsgruppen Cowi och Obermeyer.
Enligt planeringen ska förbindelsen över Fehmarn Belt stå klar 2018.
Håkan Abrahamson / Ny Teknik