Nyligen korades vinnaren bland de fem arkitektförslagen om det framtida Slussen i Stockholm. Men en grupp debattörer har hela tiden förordat en alternativ lösning, där tunnelbanan mellan de två stationerna Gamla stan och Slussen grävs ner.
— Världsmästaren har inte fått vara med och tävla, sa Lars Liedegren, en av skaparna bakom det alternativa förslaget, till Byggvärlden i november förra året.
Men nu har tjänstemännen i Stockholms stad utrett möjligheterna att gräva ner t-banelinjen och kommit fram till att det blir för dyrt, skriver Dagens Nyheter. Förutom kostnaden på 6-10 miljarder kronor måste den slitna trafikknutpunkten stängas helt mellan Slussen och T-centralen i minst två månader för att bygget skulle kunna genomföras — vilket tjänstemännen anser skulle leda till kaos i kollektivtrafiken. Grävprojektet skulle enligt uppgifter till DN dessutom fördröja bygget med fem till nio år.
Men de stridbara debattörernas svar lät inte vänta på sig. De anser i en uppföljande text i tidningen att det bara kostar 4,5 till 6,5 miljarder kronor att gräva ner t-banan. Dessutom anser de att ingen hänsyn tagits till den miljöförbättring en nedgrävd tunnelbana skulle medföra.