Intresset för det nya gruvprojektet i Kaunisvaara, Pajala, är stort. Alltifrån skolklasser till partiledare har besökt Northland Resources byggarbetsplats och när företaget skulle nyanställa 90 personer till de första operativa tjänsterna i somras strömmade svaren in.
– Vi fick in 4 000 ansökningar. Och de sökande var inte arbetslösa, det var personer som satt på bra positioner i Luleå, Malmfälten och i Stockholm, berättar Niclas Dahlström, informationschef på Northland.
Förberedelserna för att börja bryta malm har pågått i sju år, en tid som varit full av utredningar, ansökningar och beslut. Till skillnad från LKAB och deras gruvverksamhet i Kiruna har Northland Resources inte närheten till järnvägen. De har därför tvingats hitta en logistiklösning med flera olika transportsätt.
Järnmalmskoncentratet kommer att fraktas 15 mil i lastbil till Pitkäjärvi utanför Svappavaara. Där lastas det om på tåg för att färdas vidare till hamnen i Narvik.
– Logistikmässigt har den största utmaningen varit att skapa en kostnadseffektiv kedja som året runt kan garantera effektivitet. Eftersom våra transporter både ska gå på väg, räls och vatten blir det extra komplext. Dessutom har vi fått arbeta med två länder som har olika myndigheter och beslutvägar, säger Niclas Dahlström.
För att säkerställa transporterna bygger företaget om hamnen i Norge och Trafikverket har inlett en upprustning av vägen mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi.
Scania har fått i uppdrag att leverera de sammanlagt 400 skräddarsydda lastbilsekipagen som ska trafikera vägen. När malmproduktionen är fullskalig i början av 2015 kommer runt 60 lastbilar att köra skytteltrafik mellan gruvan och omlastningscentralen dygnet runt. Ett nylastat ekipage kommer att lämna Kaunisvaara var sjunde minut.
Men innan dess måste brytningen komma igång. I dag ska den första salvan järnmalm skjutas och i november körs anrikningsverket igång.
Niclas Dahlström tycker att det är extra givande att arbeta med gruvprojektet eftersom det engagerar lokalborna.
– Det är fantastiskt roligt, ett en gång i livet-projekt. Det här betyder mycket för dem som bor här och skapar helt andra förutsättningar för området. Det är lite som att vara nybyggare trots att det är 2012.
I början av nästa år räknar företaget med att leverera de första transporterna järnmalmskoncentrat till kunder runt om i världen.
Marie Bergström
[email protected]
[[{”type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”3230″,”attributes”:{”alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”264″,”width”:”468″}}]]
Lastbilsekipagen har skräddarsytts för gruvindustrins höga krav på lastförmåga och leveranssäkerhet.
Fyraxliga R-serielastbilar med en 730 hk V8-motor kommer att användas för transporterna.
Ekipagen är optimerade för lastvikter på upp till 90 ton, och kräver dispens från Trafikverket för att få köra på vägarna.
Lastbilarna ska gå i trafik dygnet runt med en årlig körsträcka på 400 000 kilometer.
När gruvdriften är fullt utbyggd 2015 kommer ett 60-tal lastbilar och 400 förare att svara för vägtransporterna av de närmare 5 miljoner ton järnmalmskoncentrat som enligt nuvarande produktionsplaner årligen ska utvinnas i Pajalaområdet.