– NCC har kört Volvo i många år, men säkerhetskraven för våra arbetsbilar har skärpts med tiden, till exempel med alkolås, elektronisk färdskrivare och fler varningslampor. Så vi har monterat in ny utrustning med hjälp av fristående verkstäder. Men till slut räcker bilens batteri inte till för all elektronik och bilen blir inte helt säker, säger Lennart Persson NCCs ansvarig för Volvosamarbetet.
Alkolås och elektronisk färdskrivare är viktigt för de anställdas säkerhet och att bilen används där och när den ska. Fler varningslampor höjer säkerhet, till exempel i arbeten i trafikmiljöer. Med Volvo-samarbetet riskerar bilarna inte längre att plötsligt ladda ur av all extrautrustning, som också kan monteras och placeras så den inte utgör en fara i sig vid en trafikolycka.
– Vi tar ett helhetsansvar och då finns alla delar med. Det handlar om att trygga NCC-medarbetarnas arbetsmiljö och säkerhet i trafiken, säger Ulf Rydne, affärschef på Volvo Specialvagnar.
NCC är det enda kommersiella företaget som har den här typen av avtal med Volvo Specialvagnar. Samarbetet sker på samma sätt som med Rikspolisstyrelsen och en del av tekniken i polisbilarna finns också i NCC-bilarna. NCC:s vagnpark kommer fyllas på med ett 70-tal special-Volvo per år.
– Tack vare samarbetet kan vi återanvända en del av polisbilarnas lösningar för tung elektronik och säkerhet. Jag har också hört att polisen är nyfiken på NCC:s lösningar för varningslampor så kanske det kan bli ett utbyte, säger Lennart Persson.
Vissa bilar får en unik takbåge med kraftigt blinkande ljus speciellt framtaget för NCC. Bilar utan takbåge har en lös så kallad Kojak-lampa som fästs med en magnet på taket och speciell ram med varningslampor i taket i bagageutrymmet. Bakluckan har liknande varningsljus.
Volvo specialutrustar två modeller: Volvo V70 D3 och Volvo XC70 D4 AWD med fyrhjulsdrift och högre markfång för vägservice och miljöer med hög ojämn mark som annars skadar NCC:s bilar.
– Inte bara bättre elektrisk kapacitet ska göra bilarna säkrare, utan även utvändiga åtgärder eftersom våra bilar får skador som inte andra får. På så vis höjs även andrahandsvärdet den dag vi säljer dem, säger Lennart Persson.